“De productie van onze voertuigen wordt zoveel mogelijk aangepast aan de vraag. Er heeft zich een transitie voorgedaan naar nieuwe (WLTP-) motoren en er zullen in de nabije toekomst ook nieuwe modellen op de markt komen. Als gevolg hiervan zijn er geen directe aanpassingen in de dealerorganisatie, echter zijn we natuurlijk altijd bezig met de optimalisatie hiervan,” zegt woordvoerder Judith Stolwijk (foto) op vragen van Automobiel Management.

Nissan verliest overal in de wereld snel terrein, ook in Nederland. In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht het Japanse merk volgens cijfers van de RAI Vereniging 9.135 nieuwe personenauto’s, dat is ruim 3.200 ofwel 26 procent minder dan een jaar eerder. Vooral de laatste maanden gaat het hard. Zo werden er in juni dit jaar 1.058 nieuwe Nissans verkocht terwijl dat een jaar eerder nog 1.807 stuks was, een klap met meer dan 40 procent. Sinds juli worden er in heel Nederland maandelijks minder dan 1.000 Nissans aan de man gebracht met als dieptepunt 734 exemplaren in de maand september. Juist in die maand zijn de verkopen bij veel andere merken juist toegenomen vanwege het al genoemde WLTP-effect in september 2018.