Het eerste kantoor naast de receptie is dat van de eigenaar zelf. Als altijd staat de deur open, zodat iedereen kan binnenlopen en hij de actie in de showroom volop meekrijgt. Het is typisch Mark Wegh en tegelijk ook typisch Porsche Centrum Gelderland: gewoon doen. Het lijkt misschien haaks te staan op de exclusiviteit van Porsche, maar beide gaan meer dan prima samen.

Service en beleving

“Er zijn wereldwijd ruim 875 Porsche-dealers, die allemaal dezelfde auto’s verkopen. Hoe kun je je als dealer onderscheiden? Met service en beleving. En dat is precies wat wij hier doen”, legt Mark Wegh uit. “Ons doel is om de klant geen argumenten te geven om niet bij ons te kopen.”

En daarbij past volgens de succesvolle ondernemer ook zeker: gewoon doen. Iedereen is welkom, iedereen wordt welkom geheten en mag komen proeven van de Porsche beleving. “Het is niet aan mij om in te schatten of iemand een Porsche kan betalen.” Een les die diep zit verankerd in het DNA van Porsche Centrum Gelderland. “Ook al kom je een Porsche sticker kopen, of een schaalmodel; wij zijn er blij mee. En gewoon komen kijken mag natuurlijk ook.”

De combinatie met de uiterst succesvolle Porsche-modellen heeft gezorgd voor een enorme groei in de afgelopen 14 jaar. Mark startte met een team van acht mensen, ondertussen staan er 130 medewerkers op de loonlijst. En het aantal blijft groeien want vanaf oktober, als het nieuwe after sales centrum opent (zie kader), komen er weer 30 nieuwe techneuten bij.

Het succes is ook in dit geval het bewijs. Sinds maart 2006 doen Mark Wegh en zijn team het op hun eigen persoonlijke manier. En dat heeft duizenden tevreden klanten opgeleverd. Een substantieel deel van alle nieuwe en gebruikte Porsches in Nederland komt uit de showrooms in Heteren. De hoge klanttevredenheid heeft ook een imposante erelijst opgeleverd.

Restaureren als enige

We verlaten het kantoor. In de slipstream van Mark Wegh zijn we op weg naar de Classic afdeling. In Heteren opende in 2015 het allereerste Porsche Classic Center ter wereld. “Kijk, dit hoort ook bij het Porsche gevoel”, wijst de ondernemer op de wanden vol Porsche schaalmodellen. We verlaten de classic showroom en komen terecht in het epicentrum van het classic center. De werkplaats voor classics en de restauratie-afdeling, die naast elkaar liggen.

Met een Engels wiel is één van de restaurateurs bezig om uit vlakke plaat een schermdeel te vormen. “Er zijn nu vier Porsche Classic Centers in de wereld. Wij zijn tot nu toe de enige die zelfs restauraties uitvoert, met goedkeuring van Porsche AG. De orderportefeuille is voor meerdere jaren gevuld.”

Het vinden van nieuw personeel is overigens geen probleem voor Mark Wegh. “De meeste nieuwe mensen vinden we via onze eigen medewerkers. Ze tippen mensen uit hun eigen kring. Dat is fijn, want dan weet je meteen dat het met de kennis en mentaliteit wel goed zit. Het zijn ook meteen mensen die onze filosofie snappen.”

‘Alles in eigen huis’

Op allerlei vlakken heeft Porsche Centrum Gelderland een aanzuigende werking, waarbij de eigenaar en zijn team slim gebruikmaken van de schaalgrootte. “Dankzij schaalgrootte kun je groeien.” Verreweg de meeste Porsches die ze in Heteren verkopen, worden ook door Porsche Centrum Gelderland verzekerd. Wordt er schade gereden, dan wordt de schadestroom gestuurd richting de eigen schadeafdeling.

Volume maakt dus het verschil. Klanten vinden in de showrooms de grootste voorraad van Nederland in nieuwe, gebruikte en klassieke Porsches. Dit draagt sterk bij aan de beleving en biedt ook tegelijkertijd zakelijke kansen. Een goed voorbeeld: schadeherstel aan velgen werd eerst uitbesteed, maar wordt nu ook in eigen huis gedaan. “Wij willen alles zelf kunnen. Zo kun je de klant snel bedienen, efficiënt werken, de kwaliteit bewaken en ook gezonde marge draaien.”

Ondertussen hebben we de trap genomen naar de tweede verdieping van het classic center. Hier huist de privé-collectie van Mark Wegh. “Ik verzamel auto’s van Porsche, Audi en Volkswagen en dan alleen de bijzondere modellen, of auto’s met een verhaal.” Bijzondere 911’s, Audi’s uit de RS-serie, maar ook Golfjes, Kevers (Herbie is er ook) en een veelkleurige Polo Harlequin van 1500 euro. “Bezoekers mogen hier gewoon komen. Ik vind het leuk om het plezier met andere mensen te delen.” Typisch Mark Wegh, typisch Porsche Centrum Gelderland.

Vanaf oktober 2020: Porsche Centrum Gelderland 3.0

Op een steenworp afstand van de hoofdvestiging wordt in rap tempo een nieuw after sales centrum gerealiseerd. “Dit is de zesde keer in 14 jaar dat we aan het bouwen zijn. Nu hebben we meteen gekozen om het grootst mogelijke pand op de kavel te zetten.”

Het after sales centrum meet straks 7209 m2 en binnen staan onder meer 36 bruggen klaar. Wat het totaal aantal hefbruggen bij het bedrijf op het indrukwekkende totaalaantal van 83 brengt.

De afdeling schadeherstel verhuist naar het nieuwe pand, net als de techneuten die de Porsches voorbereiden voor aflevering. “We willen sneller gaan afleveren. Van 7 dagen naar 3 dagen. Als je een Porsche hebt gekocht wil je natuurlijk niet wachten”, legt Mark Wegh uit.

Op de tweede verdieping neemt de leasemaatschappij Way 2 Drive intrek, waarvan Mark Wegh en Daniel van der Ley de eigenaren zijn. “We hebben inmiddels 1500 auto’s in portefeuille van Alfa Romeo tot Volvo, dus niet alleen Porsches.”

Een nieuwe kruisbestuiving met het Porsche-dealerschap is Next Level Cars. Het nieuwe bedrijf van ondernemer Paul Waltjen gaat zich toeleggen op verbeteren van modellen uit het premium segment, waaronder Porsches, met onder meer Techart individualisering onderdelen, Akrapovic uitlaatsystemen, maar ook car wrapping met onder meer Xpel beschermingsfolie en car detailling.

“Next Level Cars heeft zeker toegevoegde waarde voor onze klanten, maar het past niet bij ons om dit zelf te gaan doen. Dit is een hele mooie oplossing, waarbij we wel iets unieks bieden.”

Ondernemen volgens Mark Wegh

1. “Laat je medewerkers doen waarvoor ze zijn aangenomen. Onze verkopers kunnen zich focussen op één taak: verkopen. De andere zaken nemen we ze uit handen.”

2. “Vul nooit in wat je klant denkt. Luister en stel vragen en speel in op de wensen van de klant. Draai niet om moeilijke zaken heen. Een klant weet heus dat hij afschrijft op een auto.”

3. “Doe alleen dingen die bij je passen. Wij doen bijvoorbeeld niets met moderne racerij. Waarom niet? Ik heb er niets mee. Blijf ook in je bedrijf altijd dicht bij jezelf.”

4. “Ontleed je processen. Zorg dat je mensen kunnen doen waarvoor ze zijn aangenomen. Continuïteit is ook heel belangrijk. Iedere medewerker in ons bedrijf heeft een vervanger.”

5. “Denk in omzet en niet in kostenreductie, ook nu tijdens de coronacrisis. Ik denk altijd in kansen. Snijden in je organisatie zorgt voor onrust en dat gaat ten koste van de kwaliteit.”

6. “Zorg dat je bereikbaar bent. Wij zijn 24/7 bereikbaar. Na 18:30 uur neem ik zelf de telefoon op. Als je een klant om 3:00 ’s nachts goed helpt, heb je een klant voor het leven.”

Dit artikel verscheen eerder in AM juni 2020