Importeur BMW en Mini haalt weer hoogste score in RODI-onderzoek

De importeur van BMW en Mini krijgt de hoogste score in het RODI-onderzoek van 2020. Ook Pon en Volvo scoren hoge cijfers. Grootste verliezer is Hyundai en verder zijn er onvoldoendes voor Fiat en de importeur van Citroën, Peugeot en Opel. Uit het 34e Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers blijkt verder dat in 2020 de gemiddelde waardering van dealers voor hun importeur met 0,1 punt is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, tot een 6,6.

Hoewel de stijging van 0,1 punt in de algemene waardering voor alle importeurs slechts minimaal is, mag dit als zeer positief worden betiteld in een jaar dat gekenmerkt werd door de coronacrisis, vindt de Bovag. ‘Daardoor daalde de verkoop van nieuwe personenauto’s met 20 procent ten opzichte van 2019, werden dealers geconfronteerd met leveringsproblemen, moest er een beroep worden gedaan op overheidssteun en was het sentiment bij ondernemers ronduit negatief’.

BMW

De importeur van BMW en MINI voor de vijfde keer op rij het hoogste rapportcijfer van de eigen dealers krijgt: een 9,2. Ten opzichte van 2019 betekent dat een stijging van 0,7 punt. De waardering van de Volkswagen-dealers voor Pon steeg 0,8 punt tot een 8,9 en voor Audi (plus 0,5) en Skoda (plus 0,7) werd een 8,6 genoteerd. Het rapportcijfer van het vierde Pon-merk Seat bleef met een 7,9 onveranderd. De dealers van Volvo waardeerden hun importeur met een 8,1 en dat was 1,4 punt hoger dan in 2019, terwijl Nissan 1,3 punt hoger uitkwam op een 6,8. Voor de importeur van Mercedes-Benz en Smart was een stijging van 0,8 punt naar 7,9 weggelegd.

Dikke onvoldoendes

Hyundai duikelt met een min van 1,6 punt als grootste daler naar een matige 5,5 en voor een zestal merken wordt de samenwerking met een (dikke) onvoldoende beoordeeld. Haast traditiegetrouw krijgt de Fiat-importeur een extreem laag cijfer en intussen grossiert tevens de importeur van Citroën, Peugeot en tegenwoordig ook Opel in dikke onvoldoendes. “Helaas kunnen we hierbij niet meer van een incident spreken. Ik adviseer deze organisaties met klem om eens een voorbeeld te nemen aan andere importeurs en om te investeren in een betere relatie met hun netwerk. Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen”, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Vooruitgang

Voor RODI 2020 zijn 995 contracthouders benaderd, goed voor 2.158 locaties waar al dan niet meerdere merken vertegenwoordigd worden. Voor 1.124 ‘vestigingen’ is een ingevulde vragenlijst retour ontvangen en dat correspondeert met een representatief responspercentage van 52,1. In vergelijking met 2019 werd onder andere veel vooruitgang geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 punt) en de betalingsregeling voor showroomauto’s en demo’s (plus 0,4). De grootste daling in waardering betrof de verkoopdocumentatie (min 0,5) en het occasionprogramma (min 0,4). Twee derde van de dealers geeft aan dat de sales standards gelijk zijn gebleven; volgens ruim een kwart zijn deze ondanks corona toch verzwaard. De aftersales standards zijn bij 22 procent van de autodealers afgelopen jaar verzwaard en dat betreft voornamelijk de contractanten van Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda.

Lees ook:
RODI 2018: Autodealers beoordelen importeurs met 6,6

Importeur BMW en Mini haalt weer hoogste score in RODI-onderzoek - Automobielmanagement.nl

Importeur BMW en Mini haalt weer hoogste score in RODI-onderzoek

De importeur van BMW en Mini krijgt de hoogste score in het RODI-onderzoek van 2020. Ook Pon en Volvo scoren hoge cijfers. Grootste verliezer is Hyundai en verder zijn er onvoldoendes voor Fiat en de importeur van Citroën, Peugeot en Opel. Uit het 34e Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers blijkt verder dat in 2020 de gemiddelde waardering van dealers voor hun importeur met 0,1 punt is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, tot een 6,6.

Hoewel de stijging van 0,1 punt in de algemene waardering voor alle importeurs slechts minimaal is, mag dit als zeer positief worden betiteld in een jaar dat gekenmerkt werd door de coronacrisis, vindt de Bovag. ‘Daardoor daalde de verkoop van nieuwe personenauto’s met 20 procent ten opzichte van 2019, werden dealers geconfronteerd met leveringsproblemen, moest er een beroep worden gedaan op overheidssteun en was het sentiment bij ondernemers ronduit negatief’.

BMW

De importeur van BMW en MINI voor de vijfde keer op rij het hoogste rapportcijfer van de eigen dealers krijgt: een 9,2. Ten opzichte van 2019 betekent dat een stijging van 0,7 punt. De waardering van de Volkswagen-dealers voor Pon steeg 0,8 punt tot een 8,9 en voor Audi (plus 0,5) en Skoda (plus 0,7) werd een 8,6 genoteerd. Het rapportcijfer van het vierde Pon-merk Seat bleef met een 7,9 onveranderd. De dealers van Volvo waardeerden hun importeur met een 8,1 en dat was 1,4 punt hoger dan in 2019, terwijl Nissan 1,3 punt hoger uitkwam op een 6,8. Voor de importeur van Mercedes-Benz en Smart was een stijging van 0,8 punt naar 7,9 weggelegd.

Dikke onvoldoendes

Hyundai duikelt met een min van 1,6 punt als grootste daler naar een matige 5,5 en voor een zestal merken wordt de samenwerking met een (dikke) onvoldoende beoordeeld. Haast traditiegetrouw krijgt de Fiat-importeur een extreem laag cijfer en intussen grossiert tevens de importeur van Citroën, Peugeot en tegenwoordig ook Opel in dikke onvoldoendes. “Helaas kunnen we hierbij niet meer van een incident spreken. Ik adviseer deze organisaties met klem om eens een voorbeeld te nemen aan andere importeurs en om te investeren in een betere relatie met hun netwerk. Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen”, aldus Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.

Vooruitgang

Voor RODI 2020 zijn 995 contracthouders benaderd, goed voor 2.158 locaties waar al dan niet meerdere merken vertegenwoordigd worden. Voor 1.124 ‘vestigingen’ is een ingevulde vragenlijst retour ontvangen en dat correspondeert met een representatief responspercentage van 52,1. In vergelijking met 2019 werd onder andere veel vooruitgang geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 punt) en de betalingsregeling voor showroomauto’s en demo’s (plus 0,4). De grootste daling in waardering betrof de verkoopdocumentatie (min 0,5) en het occasionprogramma (min 0,4). Twee derde van de dealers geeft aan dat de sales standards gelijk zijn gebleven; volgens ruim een kwart zijn deze ondanks corona toch verzwaard. De aftersales standards zijn bij 22 procent van de autodealers afgelopen jaar verzwaard en dat betreft voornamelijk de contractanten van Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda.

Lees ook:
RODI 2018: Autodealers beoordelen importeurs met 6,6