Dat blijkt uit het tweede Belux-dealeronderzoek van Aumacon. Directeur Clem Dickmann: “In België is een inhaalslag gaande rondom overnames en fusies in de autoretailsector. Het verhandelen van auto’s gaat zich steeds meer concentreren rond de grote dealergroepen. Die ontwikkeling is al in veel Europese landen zichtbaar.”
d’Ieteren
VW-importeur en -dealer d’Ieteren blijft royaal aan kop bij de verkoop van nieuwe auto’s. Volgens het overzicht van Aumacon heeft die VW-importeur en -dealer vorig jaar 27.960 nieuwe personen- en kleine bestelwagens verkocht. d’Ieteren zelf stelde eerder in het jaarrapport dat het om ruim 104.000 nieuwe personenauto’s gaat wat een marktaandeel vertegenwoordigt van rond de 24 procent, maar Dickmann denkt dat daar ook importauto’s inzitten. Op geruime afstand volgt het vooral in Limburg actieve A&M Invest terwijl het Nederlandse Van Mossel inmiddels de derde dealergroep in België is. Van Mossel is ook in 2021 al zeer actief gebleken met overnames, waaronder het per januari ingelijfde Fidenco.
Inhaalbeweging
Het aandeel van de top 50 is nog wel laag vergeleken met Nederland want daar nemen die 50 grootste dealerbedrijven al bijna driekwart van de markt voor hun rekening. Dickmann: “Zover is het in België nog lang niet, maar dat er sprake is van een snelle inhaalbeweging is evident. De efficiency en daarmee de grootte van autobedrijven moet omhoog om voor de toekomst een gezond rendement te waarborgen.”
Lees ook:
Grootste dealerbedrijven steeds dominanter, Van Mossel verstevigt koppositie