Dat blijkt uit de Bovag Branche Barometer van Bovag Autodealers. Dankzij die overheidssteun is bovendien de werkgelegenheid op peil gebleven. Het totale aantal voltijdsbanen per dealervestiging bedroeg in de eerste helft van 2021 gemiddeld 14,5 en dat is slechts 0,4 minder dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het aantal monteurs per vestiging daalde in FTE van 5,8 naar 5,5 en het aantal verkopers van 3,5 naar 3,4, terwijl de loonkosten per FTE in het gemiddelde dealerbedrijf 2 procent stegen.

Verkoopmix

Hoewel per vestiging exact hetzelfde aantal van 106 nieuwe auto’s werd verkocht als een jaar geleden, is de verkoopmix zodanig veranderd dat de omzet uit nieuwe auto’s bijna 11 procent toenam. De verkoop van occasions steeg van 160 stuks naar 170 per dealerlocatie waarbij de gemiddelde verkoopprijs bijna 12 procent hoger lag. Dealers voorzien voor de rest van het jaar bij de nieuw- en de occasionverkoop spanningen door onvoldoende beschikbaarheid, onder andere vanwege het wereldwijde chiptekorten.

Aftersales

Ook in de aftersales zijn hogere omzetten gedraaid, resp. 6,5 procent meer in het magazijn en 2,6 procent meer in de werkplaats. Onder meer door de afname in aantal FTE’s is het afdelingsresultaat van de werkplaats gestegen van 24,2 naar 25,4 procent, terwijl de afdelingskosten in percentage van de brutomarge bijna 2 procentpunten zijn gedaald naar 50,8 procent. Echter, het aandeel externe omzet nam af, de productiviteit in de werkplaats daalde met ruim 3 procentpunten tot 88,8 procent en de jaarprognose van gefactureerde uren per monteur is met 1.239 nog altijd erg laag. De externe uren in de werkplaats staan onder druk door lagere kilometrages als gevolg van thuiswerken terwijl het interne werk minder wordt als de nieuwverkoop blijft stagneren.

Meer grip

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, benadrukt het belang van meer grip op aftersales: “Het afgelopen jaar hebben we met ondersteuning van OOMT 18 willekeurige dealers van groot tot klein laten coachen door Innovam om de processen in de werkplaats te verbeteren. Bij een meerderheid van de deelnemende dealers zijn het gerealiseerd uurloon en de omzet per doorgang met meer dan 10 procent verbeterd. Richting de medewerkers bleek uiteindelijk dat vreemde ogen niet alleen ‘dwingen’, maar dat de werkzaamheden voor iedereen ook veel prettiger worden door meer en beter samen te werken. En dat de klant dit ook zo ervaart. Driedubbele winst dus en een zeer succesvolle pilot, die nu structureel aangeboden wordt als ‘Werken aan Aftersales’, waarmee elke dealer zijn resultaat nu significant kan verbeteren.”

Lees ook:
Dealerrendement dankzij NOW-regeling op 0,87 procent

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding