Dealers geven importeurs rapportcijfer 6,6

Dealers geven de relatie met hun importeur over 2021 een algemeen waarderingscijfer van 6,6. Dat is precies even hoog als een jaar eerder. ‘Door de voortdurende corona-problematiek en de zeer terugvallende nieuwverkopen, mag het als een positieve uitkomst beschouwd worden hoe dealers en importeurs het jaar 2021 met elkaar zijn omgegaan.’

Dit tekent BOVAG aan bij de 35e aflevering van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). Daarin zijn de gegevens verwerkt van 310 respondenten met in totaal 996 vestigingen. In totaal zijn 25 merkorganisaties opgenomen in het rapport, twee minder dan vorig jaar.

Verbeterpunten

De drie stellingen met het hoogste rapportcijfers zijn de staat van nieuwe auto’s bij aflevering (7,8), advisering via de buitendienst (7,3) en aantal goedgekeurde garantieclaims (6,7). De drie grootste verbeterpunten hebben vooral te maken met de leverproblematiek. Zo komt ondersteuning overschrijding levertijd richting klant op 4,8 en haalt de informatievoorziening leveringsstatus bestelde auto’s een 5,7 – een vol punt lager dan vorig jaar – en komt uitvoering van CIS-meting uit op 5,4. Informatie over de leverstatus en ondersteuning richting klant toonden ook de grootste achteruitgang in de waardering. De meest bemoedigende verbeteringen zijn geboekt bij de profijtafspraken tussen importeur en rentalmaatschappij, bij de advisering via buitendienst aftersales en bij de hoogte marge/bonussen verkoop onderdelen.

Pon winnaar

Na hun ‘astronomische score’ van 9,2 vorige keer, keert de importorganisatie van BMW/MINI weer een klein beetje terug richting aarde met een nog immer imposante 8,5, aldus BOVAG. Zij werden daardoor ingehaald door de drie Pon-merken Audi, Volkswagen en Skoda. Onderaan de ranglijst staan nog steeds de merken van Stellantis, waarvan de dealers in deze RODI-rapportage onder andere aangeven dat de standards zelfs in crisistijd zijn verzwaard. “Daarnaast speelt ongetwijfeld de onzekerheid rondom de agentuurplannen een grote rol in de beoordeling. Reeds meerdere malen riep ik als voorzitter van BOVAG Autodealers op om een betere samenwerking tussen importeur en dealers na te streven. Er moet meer ruimte zijn om samen in overleg te treden over toekomstige vormen van samenwerking, want die ruimte is er nu kennelijk niet. Zowel dealers als importeurs moeten hun rol pakken in dat proces,’’ aldus Bert de Kroon.

Leveringen

Hij gaat verder: ‘’Het behoeft geen betoog dat de punten die het slechtste scoren én het hardste achteruitgaan in deze RODI, te maken hebben met de vertraagde leveringen van nieuwe auto’s. We zitten nu eenmaal allemaal in hetzelfde schuitje, maar het gebrek aan ondersteuning en informatievoorziening door importeurs steekt in deze situatie vooral. Helaas is een van de grootste verbeterpunten ook nog immer de uitvoering van klanttevredenheidsonderzoeken en dat is al jarenlang een doorn in het oog. Blijkbaar hebben veel dealers hier nog immer geen collectieve vuist tegen kunnen maken.’’

Ondernemerschap

“Gelukkig zien en merken we ook veel positieve ontwikkelingen. De wereld verandert nu eenmaal en daar moeten we allemaal mee zien te ‘dealen’. Structureel en regelmatig overleg zorgt ervoor dat we samen optimaal de markt kunnen bedienen, mét oog voor gezond ondernemerschap. Om dat overleg zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is het zaak dat dealers -die straks wellicht agenten zijn- hun collectief zo sterk mogelijk maken en zodoende hun toekomst veiligstellen. Dealers en hun verenigingen dienen zich voor te bereiden op een nóg sterkere ketenpartner.’’

Lees ook:
Importeur BMW en Mini haalt weer hoogste score in RODI-onderzoek

Op de foto de uitreiking van de RODI-bokaal, met v.l.n.r. Dorien Michels (directeur Dealercouncil Volkswagen Audi SEAT ŠKODA), Rinke van Keimpema (Managing Director Volkswagen), Ferry Enders  (Managing Director Audi), Willem Trip (Senior Vice President Wholesale & Retail Volkswagen) en Kurt Verhees (DGA Van den Udenhout Groep).

Dealers geven importeurs rapportcijfer 6,6 - Automobielmanagement.nl

Dealers geven importeurs rapportcijfer 6,6

Dealers geven de relatie met hun importeur over 2021 een algemeen waarderingscijfer van 6,6. Dat is precies even hoog als een jaar eerder. ‘Door de voortdurende corona-problematiek en de zeer terugvallende nieuwverkopen, mag het als een positieve uitkomst beschouwd worden hoe dealers en importeurs het jaar 2021 met elkaar zijn omgegaan.’

Dit tekent BOVAG aan bij de 35e aflevering van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI). Daarin zijn de gegevens verwerkt van 310 respondenten met in totaal 996 vestigingen. In totaal zijn 25 merkorganisaties opgenomen in het rapport, twee minder dan vorig jaar.

Verbeterpunten

De drie stellingen met het hoogste rapportcijfers zijn de staat van nieuwe auto’s bij aflevering (7,8), advisering via de buitendienst (7,3) en aantal goedgekeurde garantieclaims (6,7). De drie grootste verbeterpunten hebben vooral te maken met de leverproblematiek. Zo komt ondersteuning overschrijding levertijd richting klant op 4,8 en haalt de informatievoorziening leveringsstatus bestelde auto’s een 5,7 – een vol punt lager dan vorig jaar – en komt uitvoering van CIS-meting uit op 5,4. Informatie over de leverstatus en ondersteuning richting klant toonden ook de grootste achteruitgang in de waardering. De meest bemoedigende verbeteringen zijn geboekt bij de profijtafspraken tussen importeur en rentalmaatschappij, bij de advisering via buitendienst aftersales en bij de hoogte marge/bonussen verkoop onderdelen.

Pon winnaar

Na hun ‘astronomische score’ van 9,2 vorige keer, keert de importorganisatie van BMW/MINI weer een klein beetje terug richting aarde met een nog immer imposante 8,5, aldus BOVAG. Zij werden daardoor ingehaald door de drie Pon-merken Audi, Volkswagen en Skoda. Onderaan de ranglijst staan nog steeds de merken van Stellantis, waarvan de dealers in deze RODI-rapportage onder andere aangeven dat de standards zelfs in crisistijd zijn verzwaard. “Daarnaast speelt ongetwijfeld de onzekerheid rondom de agentuurplannen een grote rol in de beoordeling. Reeds meerdere malen riep ik als voorzitter van BOVAG Autodealers op om een betere samenwerking tussen importeur en dealers na te streven. Er moet meer ruimte zijn om samen in overleg te treden over toekomstige vormen van samenwerking, want die ruimte is er nu kennelijk niet. Zowel dealers als importeurs moeten hun rol pakken in dat proces,’’ aldus Bert de Kroon.

Leveringen

Hij gaat verder: ‘’Het behoeft geen betoog dat de punten die het slechtste scoren én het hardste achteruitgaan in deze RODI, te maken hebben met de vertraagde leveringen van nieuwe auto’s. We zitten nu eenmaal allemaal in hetzelfde schuitje, maar het gebrek aan ondersteuning en informatievoorziening door importeurs steekt in deze situatie vooral. Helaas is een van de grootste verbeterpunten ook nog immer de uitvoering van klanttevredenheidsonderzoeken en dat is al jarenlang een doorn in het oog. Blijkbaar hebben veel dealers hier nog immer geen collectieve vuist tegen kunnen maken.’’

Ondernemerschap

“Gelukkig zien en merken we ook veel positieve ontwikkelingen. De wereld verandert nu eenmaal en daar moeten we allemaal mee zien te ‘dealen’. Structureel en regelmatig overleg zorgt ervoor dat we samen optimaal de markt kunnen bedienen, mét oog voor gezond ondernemerschap. Om dat overleg zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is het zaak dat dealers -die straks wellicht agenten zijn- hun collectief zo sterk mogelijk maken en zodoende hun toekomst veiligstellen. Dealers en hun verenigingen dienen zich voor te bereiden op een nóg sterkere ketenpartner.’’

Lees ook:
Importeur BMW en Mini haalt weer hoogste score in RODI-onderzoek

Op de foto de uitreiking van de RODI-bokaal, met v.l.n.r. Dorien Michels (directeur Dealercouncil Volkswagen Audi SEAT ŠKODA), Rinke van Keimpema (Managing Director Volkswagen), Ferry Enders  (Managing Director Audi), Willem Trip (Senior Vice President Wholesale & Retail Volkswagen) en Kurt Verhees (DGA Van den Udenhout Groep).