Na overleg met de collega’s van de Duitse zusterclub blijft de ANWB erbij dat de Chinese auto niet voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Videobeelden van de tweede test (die ook voor de Europese toelating wordt gebruikt) lijken volgens de ANWB aan te tonen dat de Landwind hieraan niet voldoet. Het zou duidelijk te zien zijn ( http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/mpg/auto/tests/crashtest-landwind-tuv-485149.wmv l ) dat het stuurwiel meer naar binnen komt dan mag volgens EU-normen. De ANWB wijst erop dat Landwind de auto heeft laten testen met een acht km/uur lagere snelheid (56) dan de 64 in de ANWB/ADAC-crashtest. Bovendien is het betreffende voertuig voorzien van een extra dwarsbalk. Dit betekent dat de resultaten van de twee testen niet zijn te vergelijken, vindt de ANWB. De ANWB juicht de eerste aanpassingen van de Landwind overigens toe. Maar er zijn veel meer verbeteringen in de constructie nodig om de veiligheid van deze auto op een gewenst peil te brengen. Concreet: een gedeelde stuurkolom, die wegklapt tijdens een botsing; een stabiel passagierscompartiment; geen scherpe en harde delen in het dashboard; ontkoppeling van pedalen tijdens een botsing; een hoofdruimte (dak, ruiten, zijstijlen) zonder scherpe en harde delen. De ANWB meent verder dat de Europese wetgeving voor typegoedkeuring moet worden aangescherpt. Europese personenauto’s met een maximale toelaatbare massa van meer dan 2500 kg – bij de Landwind is dat 2510 kg – zijn nu ontheven van sommige toelatingseisen. Ook zou het systeem van ‘individuele toelating’ dat nu nog door Landwind wordt toegepast niet voor grotere series gebruikt mogen worden. filmpje