De Citroën C6 bereikt deze score vooral door de zogenaamde ‘pop-up’ motorkap. Deze motorkap komt enkele centimeters omhoog, zodra de auto een voetganger of fietser raakt. Het hoofd wordt dan op de motorkap relatief zacht opgevangen en komt niet in contact met de harde delen daaronder. Daarentegen kunnen fietsers beter niet botsen tegen een Jeep Grand Cherokee, want die behaalde op het testaspect voetgangersveiligheid nul punten. Niettemin is ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom blij met de uitkomst. "Het toont aan dat de autoindustrie met gericht onderzoek een bijdrage kan leveren aan de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers. Hopelijk is met dit uitstekend resulaat van de Citroën een nieuwe standaard gezet.” Bij de nieuwe EuroNCAP-crashtesten zijn weer auto’s uit uiteenlopende categorieën onder de loep genomen: zes kleinere middenklassers, twee middenklassers, twee grotere middenklassers, twee grote familie-auto’s, twee midi-MPV’s en een grote SUV. Van de vijftien geteste modellen behalen er zes de vijfsterrenwaardering voor bescherming van inzittenden.