De Microcar MC1 is opgebouwd vanuit een versterkt aluminium frame en dankzij de kooiconstructie wordt de inzittenden een uitstekende bescherming geboden, claimt de importeur. Aan de voorzijde is de MC1 voorzien van een kreukelzone. Bij tests gebruikt Microcar de methode van EuroNCAP, de standaard in de automobielindustrie. Maar de (niet bekendgemaakte) resultaten hebben geen consequenties. "We krijgen ook geen sterren om de simpele reden dat we de testsnelheid niet halen. We zijn overigens helemaal niet verplicht een botsproef te doen", aldus commercieel manager René Hoogeveen. Een brommobiel mag maximaal 350 kilo wegen, maximaal 4 kW motorvermogen hebben en 45 km/h rijden. De markt voor brommobielen zou enige duizenden stuks per jaar groot zijn. "De markt lijkt vrij stabiel. Niemand wist het precies maar eind dit jaar weten we het wel. Dit jaar is immers een kenteken verplicht waardoor er een preciese registratie is. We zijn als brommobiel-importeurs inmiddels ook verenigd in de RAI Vereniging, bij de afdeling speciale voertuigen. Er zal meer klaarheid komen over onze markt." De belangrijkste merken in Nederland zijn momenteel Microcar, Aixam, Ligier en JDM. De importeur van Microcar is GMS & Import van Paul van Kassel. Maar die verkocht zijn bedrijf onlangs aan Dick Waaijenberg, de oprichter van Waaijenberg Mobiliteit in Veenendaal (o.a. bekend van fabricage van de Canta). Hij is overigens op zijn beurt weer niet de eigenaar meer van Waaijenberg Mobiliteit want hii verkocht zijn bedrijf enkele jaren geleden.