Renault heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe Laguna ‘het rijplezier voor de inzittenden’ als leidraad gehouden met een ‘toonaangevend weggedrag’ en een uitgebreid aanbod van motoren. De nieuwe Laguna wordt in september aan het grote publiek gepresenteerd tijdens de IAA in Frankfurt. In oktober staat hij bij dealer. De nieuwe Laguna zorgt voor ongekende rijsensatie, zegt Renault. De nieuwe auto is een stuk stiller dan zijn voorganger, met name door de verbeterde isolatie tussen de motorruimte en het inzittendengedeelte. Tijdens alle fasen van de ontwikkeling van de auto heeft Renault ernaar gestreefd de auto ‘robuust en betrouwbaar’ te maken: De nieuwe Laguna komt voort uit het Renault Contract 2009. Renault streeft ernaar om in de topdrie te komen voor wat betreft de kwaliteit van zowel de auto als van de serviceverlening. Behalve dat de ontwerp- en productieprocedures aangescherpt zijn, hebben honderdtwintig nieuwe Laguna’s samen zes miljoen kilometer gereden. Het succes van de nieuwe auto is essentieel voor de belofte van topman Carlos Ghosn de winstgevendheid van het merk tegen 2009 weer in orde te hebben. De auto moet naar de topdrie van zijn segment maar krijgt te maken met bijvoorbeeld de nieuwe Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Peugeot 407, Volvo S/V50 en Toyota Avensis. Het is een moeilijk segment dat krimpt. Veel automobilisten zakken een segment of kiezen een premiummerk zoals Audi (A4) of Mercedes (C-Klasse).