Eén ster voor Brilliance BS6 in crashtest

Fabrikant Jim Bei haalt met de 'BMW 5-concurrent' een veiligheidsniveau van auto’s die tien jaar geleden op de markt kwamen. Een score als een Chrysler Voyager, zegt dealer Cardoen relativerend.

De auto van Brilliance krijgt één van de vijf sterren bij een crashtest die is uitgevoerd door de ANWB en de Duitse zusterclub ADAC. De auto heeft twee sterren behaald, waarvan één ster weer is weggehaald. Dat is gebeurd omdat bij een zijdelingse botsing de bestuurder een onacceptabel risico loopt op dodelijk letsel. Uit de test wordt duidelijk dat de plek van bestuurder en inzittenden bij zowel de frontale als de zijdelingse botsing ernstig wordt vervormd, zegt ANWB. Een bestuurder zal bij de frontale botsing zeer ernstige verwondingen aan de benen en voeten oplopen. Alle tests zijn uitgevoerd volgens het EuroNCAP-testprotocol. Na beoordeling van de testresultaten concluderen ANWB en ADAC dat de fabrikant onvoldoende zorg heeft besteed aan het ontwerp van het passagierscompartiment, waardoor de veiligheid voor inzittenden niet voldoet. Een dergelijke houding hadden veel autofabrikanten twintig jaar geleden. De Belgische dealer Cardoen ziet het genuanceerder. In een persbericht stelt het bedrijf: ‘Met de NCAP-score is de Brilliance BS6 veiliger dan vijftig procent van de voertuigen die momenteel op de Belgische wegen rondrijden. De score van 1 à 2 sterren is conform de verwachtingen, aangezien de Brilliance BS6 wel over twee airbags en ABS beschikt, maar niet over zijdelingse airbags of ESP.’ Vertegenwoordigers van de fabrikant hebben de crashtests bijgewoond en de fabrikant erkent de tekortkomingen. Brilliance en ADAC hebben op 18 juni 2007 een overeenkomst getekend om de veiligheid van de BS6 te verhogen. Karel Cardoen van Cardoen, exclusieve dealer voor de Belgische markt, bevestigt deze intentie ook van zijn kant: “Cardoen vindt veiligheid erg belangrijk en zal, waar mogelijk, de nodige initiatieven nemen”. Er is met de Brilliance ook een rijtest uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn redelijk. Het is een auto met een representatieve verschijning, goede vering en redelijke rijeigenschappen. Maar een systeem als electronic stability control (ESC) ontbreekt, zodat naast de slechte passieve veiligheid (bescherming bieden) ook de actieve veiligheid (voorkomen van ongelukken) onvoldoende is. De Brilliance BS6, de ‘Japans/Duitse luxewagen’ die wordt geassembleerd in China is sinds half juni in België verkrijgbaar. Dealer Karel Cardoen: "De auto heeft op de crashtest een resultaat behaald dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de Chrysler Voyager en een opmerkelijk beter resultaat dan de Chinese Landwind, die geen enkele ster kreeg. Cardoen zegt momenteel nog geen concrete plannen te hebben om in Nederland te starten met de verkoop van de Brilliance BS6. "België is voor ons een belangrijke testmarkt. We zullen eerst de verkoop van de auto in België evalueren en op basis daarvan bepalen of, hoe en wanneer we in Nederland de BS6 op de markt zullen brengen.” Volgens een woordvoerder heeft Cardoen tot dusver negen stuks van de Brilliance BS6 verkocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eén ster voor Brilliance BS6 in crashtest - Automobielmanagement.nl

Eén ster voor Brilliance BS6 in crashtest

Fabrikant Jim Bei haalt met de 'BMW 5-concurrent' een veiligheidsniveau van auto’s die tien jaar geleden op de markt kwamen. Een score als een Chrysler Voyager, zegt dealer Cardoen relativerend.

De auto van Brilliance krijgt één van de vijf sterren bij een crashtest die is uitgevoerd door de ANWB en de Duitse zusterclub ADAC. De auto heeft twee sterren behaald, waarvan één ster weer is weggehaald. Dat is gebeurd omdat bij een zijdelingse botsing de bestuurder een onacceptabel risico loopt op dodelijk letsel. Uit de test wordt duidelijk dat de plek van bestuurder en inzittenden bij zowel de frontale als de zijdelingse botsing ernstig wordt vervormd, zegt ANWB. Een bestuurder zal bij de frontale botsing zeer ernstige verwondingen aan de benen en voeten oplopen. Alle tests zijn uitgevoerd volgens het EuroNCAP-testprotocol. Na beoordeling van de testresultaten concluderen ANWB en ADAC dat de fabrikant onvoldoende zorg heeft besteed aan het ontwerp van het passagierscompartiment, waardoor de veiligheid voor inzittenden niet voldoet. Een dergelijke houding hadden veel autofabrikanten twintig jaar geleden. De Belgische dealer Cardoen ziet het genuanceerder. In een persbericht stelt het bedrijf: ‘Met de NCAP-score is de Brilliance BS6 veiliger dan vijftig procent van de voertuigen die momenteel op de Belgische wegen rondrijden. De score van 1 à 2 sterren is conform de verwachtingen, aangezien de Brilliance BS6 wel over twee airbags en ABS beschikt, maar niet over zijdelingse airbags of ESP.’ Vertegenwoordigers van de fabrikant hebben de crashtests bijgewoond en de fabrikant erkent de tekortkomingen. Brilliance en ADAC hebben op 18 juni 2007 een overeenkomst getekend om de veiligheid van de BS6 te verhogen. Karel Cardoen van Cardoen, exclusieve dealer voor de Belgische markt, bevestigt deze intentie ook van zijn kant: “Cardoen vindt veiligheid erg belangrijk en zal, waar mogelijk, de nodige initiatieven nemen”. Er is met de Brilliance ook een rijtest uitgevoerd. De resultaten daarvan zijn redelijk. Het is een auto met een representatieve verschijning, goede vering en redelijke rijeigenschappen. Maar een systeem als electronic stability control (ESC) ontbreekt, zodat naast de slechte passieve veiligheid (bescherming bieden) ook de actieve veiligheid (voorkomen van ongelukken) onvoldoende is. De Brilliance BS6, de ‘Japans/Duitse luxewagen’ die wordt geassembleerd in China is sinds half juni in België verkrijgbaar. Dealer Karel Cardoen: "De auto heeft op de crashtest een resultaat behaald dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de Chrysler Voyager en een opmerkelijk beter resultaat dan de Chinese Landwind, die geen enkele ster kreeg. Cardoen zegt momenteel nog geen concrete plannen te hebben om in Nederland te starten met de verkoop van de Brilliance BS6. "België is voor ons een belangrijke testmarkt. We zullen eerst de verkoop van de auto in België evalueren en op basis daarvan bepalen of, hoe en wanneer we in Nederland de BS6 op de markt zullen brengen.” Volgens een woordvoerder heeft Cardoen tot dusver negen stuks van de Brilliance BS6 verkocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding