Ruitenwissers zijn binnenkort verleden tijd

Ruitenwissers op auto’s zouden weleens kunnen verdwijnen. Binnen vijf jaar wil de Italiaanse firma Fioravanti een nieuwe techniek op de markt brengen die ervoor zorgt dat de voorruit zichzelf schoonmaakt. De ruit gaat op het moment nog maar een paar weken

Dankzij deze nanotechnologie zijn de piepende rubbers op de ruiten overbodig en hoeft er ook niet meer aan gedacht worden om de sproeivloeistof bij te vullen. De Italiaanse firma stelde het prototype van de eerste wagen zonder ruitenwissers, de Hidra genaamd, al voor op de komende autoshow van Genève. De voorruit van deze nieuwe wagen bestaat uit vier lagen, waarmee op moleculair niveau de ruit gereinigd zal worden. De bovenste laag filtert het uv-licht en stoot ook het water af. Daardoor heeft de Hidra in combinatie met zijn aerodynamische vorm geen ruitenwissers meer nodig. Dat is op zich niets bijzonders want die waterafstotende laag zit nu ook al op sommige wagens. De tweede laag bevat al iets interessantere gegevens. Deze is vervaardigd uit een zogenaamde nanostof die in staat is om het vuil naar de zijkant van de autoruit te verplaatsen. Daar wordt het vuil door minuscule spuitmondjes verwijderd. De derde laag is dan weer belangrijk voor de werking van de nanostof, want de derde laag moet het vuil detecteren en de tweede laag aan het werk zetten als dat nodig is. De laatste laag dient als geleider voor de elektriciteit van het volledige mechanisme. Volgens het hoofd van de afdeling Design en Engineering, Matteo Fioravanti, is water heel makkelijk te verwijderen. "Maar om het vuil weg te krijgen, hebben we gekozen voor de nanostof die de vorm heeft van bolletjes die als microscopisch kleine bommetjes werken", vertelt Fioravanti in de Belgische krant De Morgen. "Door deze werking worden de ruiten automatisch schoongemaakt en gebeurt dit ook wanneer de wagen geparkeerd staat. Bovendien kan de ruit ook ijs laten smelten, waardoor krassen ten gevolge van krabben ook tot het verleden behoren." Fioravanti verwacht dat ze voor de massaproductie van de ruit nog zeker vier jaar nodig hebben. "Momenteel werkt alles prima op het prototype", zegt hij, "Maar het grote probleem is nu nog de beperkte levensduur. Zoals de ruit nu geconstrueerd is, moet je ze na een paar weken al vervangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ruitenwissers zijn binnenkort verleden tijd - Automobielmanagement.nl

Ruitenwissers zijn binnenkort verleden tijd

Ruitenwissers op auto’s zouden weleens kunnen verdwijnen. Binnen vijf jaar wil de Italiaanse firma Fioravanti een nieuwe techniek op de markt brengen die ervoor zorgt dat de voorruit zichzelf schoonmaakt. De ruit gaat op het moment nog maar een paar weken

Dankzij deze nanotechnologie zijn de piepende rubbers op de ruiten overbodig en hoeft er ook niet meer aan gedacht worden om de sproeivloeistof bij te vullen. De Italiaanse firma stelde het prototype van de eerste wagen zonder ruitenwissers, de Hidra genaamd, al voor op de komende autoshow van Genève. De voorruit van deze nieuwe wagen bestaat uit vier lagen, waarmee op moleculair niveau de ruit gereinigd zal worden. De bovenste laag filtert het uv-licht en stoot ook het water af. Daardoor heeft de Hidra in combinatie met zijn aerodynamische vorm geen ruitenwissers meer nodig. Dat is op zich niets bijzonders want die waterafstotende laag zit nu ook al op sommige wagens. De tweede laag bevat al iets interessantere gegevens. Deze is vervaardigd uit een zogenaamde nanostof die in staat is om het vuil naar de zijkant van de autoruit te verplaatsen. Daar wordt het vuil door minuscule spuitmondjes verwijderd. De derde laag is dan weer belangrijk voor de werking van de nanostof, want de derde laag moet het vuil detecteren en de tweede laag aan het werk zetten als dat nodig is. De laatste laag dient als geleider voor de elektriciteit van het volledige mechanisme. Volgens het hoofd van de afdeling Design en Engineering, Matteo Fioravanti, is water heel makkelijk te verwijderen. "Maar om het vuil weg te krijgen, hebben we gekozen voor de nanostof die de vorm heeft van bolletjes die als microscopisch kleine bommetjes werken", vertelt Fioravanti in de Belgische krant De Morgen. "Door deze werking worden de ruiten automatisch schoongemaakt en gebeurt dit ook wanneer de wagen geparkeerd staat. Bovendien kan de ruit ook ijs laten smelten, waardoor krassen ten gevolge van krabben ook tot het verleden behoren." Fioravanti verwacht dat ze voor de massaproductie van de ruit nog zeker vier jaar nodig hebben. "Momenteel werkt alles prima op het prototype", zegt hij, "Maar het grote probleem is nu nog de beperkte levensduur. Zoals de ruit nu geconstrueerd is, moet je ze na een paar weken al vervangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding