Nieuwe Suzuki Alto matig in crashtest

De nieuwe Suzuki Alto heeft van EuroNCAP slechts drie sterren toebedeeld gekregen. Alle andere modellen die werden getest ontvingen er vijf.

Volgens de website Autointernationaal is het resultaat opvallend. Er was bijna twee jaar geen Alto beschikbaar, omdat de fabrikant twijfelde aan de crashbestendigheid van het vorige model. De Alto komt niet verder dan drie sterren omdat ESP niet standaard is en de bescherming van bestuurder en voorpassagier bij een frontale crash te wensen overlaat. Voetgangers echter brengen het er relatief goed van af als  een Alto hen schept.

Suzuki zegt dat door de veranderde testmethodes van EuroNCAP een vergelijking met in het verleden geteste concurrenten in het A-segment niet zuiver is. Ook zou veertig procent van de Nederlandse kopers een Alto met ESP bestellen. Verder testte EuroNCAP een uitvoering zonder gordijnairbags, terwijl in Nederland 96 procent een versie met zes airbags (waaronder twee gordijnhoofdairbags) koopt. Om het percentage Alto’s-Met-ESP omhoog te krijgen, zal deze accessoire per 1 juni a.s. als optie leverbaar worden op de instapuitvoering Base. Verder zou op niet al te lange termijn een verstevigde Alto komen waarin ook de overige zwakke punten zijn aangepakt. 

Reacties

Misschien was het bestuderen van de bron zinvoller geweest. De Suzuki scoort marginaal slechter als de Honda Jazz bij een frontale crash. En dat voor een auto die 40 cm korter is 200 kilogram minder weegt en bijna de helft van de prijs is, is best knap. Geen idee waarom Suzuki met zo’n slappe reactie komt. Het is nogal logisch dat wanneer je een autootje van drieëneenhalve meter, van net iets meer dan 800 kg voor nog geen 8000 Euro verkoopprijs bouwt je niet kunt verwachten dat dit voertuig dan net zo veilig en comfortabel is als aanzienlijk grotere, zwaardere en duurdere auto’s. Kortom leuke stemmingmakerij. En misschien is het blindelings volgen van tweedehands informatie niet altijd even handig. Autointernational (en Automobiel management), doe je werk eerlijk of doe het niet.

Geplaatst door: Euro NCAP op
Nieuwe Suzuki Alto matig in crashtest - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Suzuki Alto matig in crashtest

De nieuwe Suzuki Alto heeft van EuroNCAP slechts drie sterren toebedeeld gekregen. Alle andere modellen die werden getest ontvingen er vijf.

Volgens de website Autointernationaal is het resultaat opvallend. Er was bijna twee jaar geen Alto beschikbaar, omdat de fabrikant twijfelde aan de crashbestendigheid van het vorige model. De Alto komt niet verder dan drie sterren omdat ESP niet standaard is en de bescherming van bestuurder en voorpassagier bij een frontale crash te wensen overlaat. Voetgangers echter brengen het er relatief goed van af als  een Alto hen schept.

Suzuki zegt dat door de veranderde testmethodes van EuroNCAP een vergelijking met in het verleden geteste concurrenten in het A-segment niet zuiver is. Ook zou veertig procent van de Nederlandse kopers een Alto met ESP bestellen. Verder testte EuroNCAP een uitvoering zonder gordijnairbags, terwijl in Nederland 96 procent een versie met zes airbags (waaronder twee gordijnhoofdairbags) koopt. Om het percentage Alto’s-Met-ESP omhoog te krijgen, zal deze accessoire per 1 juni a.s. als optie leverbaar worden op de instapuitvoering Base. Verder zou op niet al te lange termijn een verstevigde Alto komen waarin ook de overige zwakke punten zijn aangepakt. 

Reacties

Misschien was het bestuderen van de bron zinvoller geweest. De Suzuki scoort marginaal slechter als de Honda Jazz bij een frontale crash. En dat voor een auto die 40 cm korter is 200 kilogram minder weegt en bijna de helft van de prijs is, is best knap. Geen idee waarom Suzuki met zo’n slappe reactie komt. Het is nogal logisch dat wanneer je een autootje van drieëneenhalve meter, van net iets meer dan 800 kg voor nog geen 8000 Euro verkoopprijs bouwt je niet kunt verwachten dat dit voertuig dan net zo veilig en comfortabel is als aanzienlijk grotere, zwaardere en duurdere auto’s. Kortom leuke stemmingmakerij. En misschien is het blindelings volgen van tweedehands informatie niet altijd even handig. Autointernational (en Automobiel management), doe je werk eerlijk of doe het niet.

Geplaatst door: Euro NCAP op