Als tiende generatie van Opels compacte model wordt de nieuwe Astra later dit jaar geïntroduceerd met een gamma van acht motoren, variërend van 70 kW/95 pk tot 132 kW/180 pk. Deze zijn een voorbeeld van de filosofie van het merk om klanten betaalbare, zuinige auto’s aan te bieden. De nieuwe Astra is iets gegroeid om een ruimer interieur te creëren en is daarnaast met een aantal technische verbeteringen uitgerust, die het verbruik verlagen en de prestaties verhogen. "Het is onze strategie om een volledige Astra-reeks met zuinige motoren aan te bieden voor een betaalbare prijs, in plaats van al onze aandacht te concentreren op één enkele spectaculaire, maar dure versie met lage CO2-uitstoot. Hiermee blijven we bijdragen tot een verlaging van het brandstofverbruik in het dagelijks verkeer terwijl onze auto’s toch garant staan voor veel rijplezier", zegt Carl-Peter Forster, voorzitter van de raad van toezicht van Opel.

De revolutionaire Opel Ampera, een gezinsauto met vier zitplaatsen, maakt gebruik van de baanbrekende elektrische aandrijftechnologie Voltec, die anders werkt dan andere geavanceerde aandrijfsystemen. Deze elektrische auto met grotere actieradius (e-rev, extended-range electric vehicle) gebruikt elektriciteit als primaire energiebron en benzine als secundaire energiebron om elektriciteit op te wekken. De wielen van de Ampera worden te allen tijde en bij elke snelheid elektrisch aangedreven. Voor ritten tot zestig kilometer loopt hij uitsluitend op elektriciteit, die opgeslagen is in de lithium-ionenaccu van 16 kWh. Zodra de energie van de accu op raakt, wordt de actieradius van de Ampera door elektriciteit van een motorgenerator uitgebreid tot meer dan vijfhonderd kilometer. De Ampera kan aan een gewoon stopcontact van 230 volt worden opgeladen. De Ampera wordt volgens plan over ruim twee jaar, eind 2011 dus, in productie genomen.