Isuzu introduceert slimme BE-combinatie

Isuzu Benelux en aanhangwagenproducent Fifth Wheel Europe hebben de krachten gebundeld en introduceren als resultaat daarvan een BE trekker-aanhangercombinatie met het hoogste maximale aanhangvermogen op de Nederlandse markt.

Dankzij het toepassen van slimme techniek krijgen de Isuzu D-MAX en Isuzu N-Series een dubbele functionaliteit. Ook wanneer de aanhangwagen niet is aangekoppeld, zijn ze individueel maximaal inzetbaar doordat een volledig vlakke en optimaal te benutten laadvloer in de bak overblijft.
Dankzij de revolutionaire aanhangwagenconstructie van Fifth Wheel Europe, waarbij de elektrisch geremde aanhangwagens niet op de trekhaak, maar door een constructie boven de achteras worden aangekoppeld, mag de Isuzu D-MAX bovenop het bruto maximaal geremde aanhanggewicht nog eens een extra oplegdruk van 1020 kilogram tellen. Voor de N-Series bedraagt die oplegdruk zelfs 1400 kilo. Daarmee komt het totale bruto aanhanggewicht van de beide modellen uit op respectievelijk 4520 en 4900 kilogram. Daarmee zijn de Isuzu’s D-MAX en N-Series interessante trekker-aanhangercombinaties voor de Nederlandse markt die met het BE-rijbewijs bestuurd mogen worden en waarbij het trekkende voertuig zijn dubbele functie als trekker en individueel te gebruiken auto behoudt.

Een belangrijk kenmerk van de aanhangwagens van Fifth Wheel Europe, en een element dat verantwoordelijk is voor de extra oplegdruk van 1020 (D-Max) en 1400 kiloram (N-Series) op de achteras, is de wijze waarop de aanhangers van Fifth Wheel Europe aan de Isuzu’s worden gekoppeld. Dat gebeurt niet op conventionele wijze aan de trekhaak, maar van bovenaf, via een koppelingconstructie in de laadbak, precies boven de achteras. Het voordeel van deze koppelconstructie, naast de extra oplegdruk, is dat wanneer de aanhangwagen afgekoppeld wordt, er toch een volledig vlakke en optimaal te benutten laadvloer in de bak overblijft. Dat betekent dat het trekkende voertuig in ongekoppelde toestand bruikbaar blijft als gewone pick-up of chassiscabine met laadbak. Ook wanneer de aanhangwagen aangekoppeld is, blijft de inhoud van die laadbak overigens grotendeels intact en bruikbaar om vracht in te vervoeren. Dit door Fifth Wheel Europe gepatenteerde koppelsysteem in combinatie met het hulpframe is EG-goedgekeurd. Dat betekent dat er ook in andere EU-landen mee mag worden gereden.

Isuzu introduceert slimme BE-combinatie - Automobielmanagement.nl

Isuzu introduceert slimme BE-combinatie

Isuzu Benelux en aanhangwagenproducent Fifth Wheel Europe hebben de krachten gebundeld en introduceren als resultaat daarvan een BE trekker-aanhangercombinatie met het hoogste maximale aanhangvermogen op de Nederlandse markt.

Dankzij het toepassen van slimme techniek krijgen de Isuzu D-MAX en Isuzu N-Series een dubbele functionaliteit. Ook wanneer de aanhangwagen niet is aangekoppeld, zijn ze individueel maximaal inzetbaar doordat een volledig vlakke en optimaal te benutten laadvloer in de bak overblijft.
Dankzij de revolutionaire aanhangwagenconstructie van Fifth Wheel Europe, waarbij de elektrisch geremde aanhangwagens niet op de trekhaak, maar door een constructie boven de achteras worden aangekoppeld, mag de Isuzu D-MAX bovenop het bruto maximaal geremde aanhanggewicht nog eens een extra oplegdruk van 1020 kilogram tellen. Voor de N-Series bedraagt die oplegdruk zelfs 1400 kilo. Daarmee komt het totale bruto aanhanggewicht van de beide modellen uit op respectievelijk 4520 en 4900 kilogram. Daarmee zijn de Isuzu’s D-MAX en N-Series interessante trekker-aanhangercombinaties voor de Nederlandse markt die met het BE-rijbewijs bestuurd mogen worden en waarbij het trekkende voertuig zijn dubbele functie als trekker en individueel te gebruiken auto behoudt.

Een belangrijk kenmerk van de aanhangwagens van Fifth Wheel Europe, en een element dat verantwoordelijk is voor de extra oplegdruk van 1020 (D-Max) en 1400 kiloram (N-Series) op de achteras, is de wijze waarop de aanhangers van Fifth Wheel Europe aan de Isuzu’s worden gekoppeld. Dat gebeurt niet op conventionele wijze aan de trekhaak, maar van bovenaf, via een koppelingconstructie in de laadbak, precies boven de achteras. Het voordeel van deze koppelconstructie, naast de extra oplegdruk, is dat wanneer de aanhangwagen afgekoppeld wordt, er toch een volledig vlakke en optimaal te benutten laadvloer in de bak overblijft. Dat betekent dat het trekkende voertuig in ongekoppelde toestand bruikbaar blijft als gewone pick-up of chassiscabine met laadbak. Ook wanneer de aanhangwagen aangekoppeld is, blijft de inhoud van die laadbak overigens grotendeels intact en bruikbaar om vracht in te vervoeren. Dit door Fifth Wheel Europe gepatenteerde koppelsysteem in combinatie met het hulpframe is EG-goedgekeurd. Dat betekent dat er ook in andere EU-landen mee mag worden gereden.