De ActiveE zal vanaf het voorjaar van 2011 worden ingezet voor tests om, net als met de Mini E, ervaring op te doen met alle aspecten van elektrische rijden. BMW is van plan eveneens zo’n 650 exemplaren van de ActiveE in te zetten voor particulieren en geselecteerde leaserijders.

De  BMW Concept ActiveE is uitgerust met een nieuwe, speciaal voor deze auto ontwikkelde elektrische gelijkstroommotor met een maximum vermogen van 170 pk en een maximum koppel van 250 Nm dat vanaf de staande start beschikbaar is en blijft over een breed toerengebied.

Een primeur is verder de toepassing van de eerste lithium-ion accupakketten (96 in totaal), die BMW speciaal voor de ActiveE heeft ontwikkeld in een samenwerkingsverband met Samsung Bosch genaamd SB LiMotive. Nieuw daarbij is ook de stabiele temperatuurregeling met vloeistofkoeling, in plaats van luchtgekoeld zoals bij de 5088 li-ioncellen van de Mini E nog het geval is. Daardoor kunnen de accupakketten van de ActiveE op de optimale twintig graden Celsius worden gehouden.

Dat de elektrische BMW dynamische rijkwaliteiten heeft, moet blijken uit de cijfers: de ActiveE sprint in negen seconden van 0-100 km/h en zestig km bereikt hij in 4,5 seconden. De maximumsnelheid is circa 145 km/g en is elektronisch begrensd. Net als de Mini E zal de actieradius in werkelijkheid rond 160 km bedragen, afhankelijk van de condities. De actieradius bedraagt volgens berekeningen 240 km

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding