Met een lengte van 3,96 meter, breedte van 1,78 meter, een hoogte van 1,15 meter en een wielbasis van 2,4 meter is de 2500SF redelijk bemeten. Het brandstofverbruik komt op 7,7 l/100 km, afhankelijk van motorvariant. In 2006 ontwierp ing. Ronald Heijnsdijk de eerste lichtgewicht special op basis van de Porsche 944 met de standaard 944 transaxle driveline die garant staat voor ideale gewichtsverdeling. In de door Heijnsdijk ontworpen cabrio is het zwaartepunt met vijftien procent naar beneden verplaatst. Het gewicht van de auto is verlaagd van 1200 naar 900 kilo en het frontaal oppervlak verkleind met 35 procent. In 2007 is een testprototype gemaakt voor RDW-testen. In 2008 is een redesign uitgevoerd op het goedgekeurde testmodel. In oktober 2008 is de auto voor het eerst aan het publiek voorgesteld en wel op de Dutch Design Week 2008 in Eindhoven met een recordopkomst van meer dan tachtigduizend bezoekers.

 

Het ontwerp is gebaseerd op drie pijlers:

1. Stimuleer hergebruik: pas hoogwaardige techniek toe van bestaande type sportwagens.

2. Creëer draagvlak voor meer historisch besef.

3. Stimuleer teamverband: De eigenaar kan ervoor kiezen met een handleiding, speciaal geschreven voor jongeren, de auto in eigen beheer af te bouwen. En zonder diepgaande kennis van autotechniek. Handmatig bouwen en sleutelen wordt ervaren in een tijd waar generaties door pc en tv minder tijd voor elkaar hebben.

 

De motor, aandrijflijn en de elektronica zijn eveneens afkomstig van de 944. Er zijn zes verschillende motorversies leverbaar. Een 2.5 liter met een vermogen en koppel van 163 pk en 205 Nm. Dan een 2.7 liter viercilinder met eveneens 163 pk maar een iets hoger koppel van 225 Nm. De derde variant is een 2.5 liter van zestien kleppen voorziene viercilinder (190 pk en 230 Nm). De 3.0 liter uit de Porsche 944 S2 schopt het tot boven de tweehonderd pk, namelijk 211. Het koppel bedraagt 280 Nm. Dan zijn er ook nog twee turbovarianten. Beide hebben een slagvolume van 2,5 liter waarbij de minst krachtige 220 pk en 330 Nm levert en de Turbo S goed is voor 250 pk en 350 Nm. Afhankelijk van het motortype is het mogelijk in 6,0 seconden naar de 100 km/h te accelereren. De topsnelheid wordt sowieso begrensd op 250 km/u. Een manuele vijfbak brengt de kracht over naar de achterwielen.

 

Het originele kenteken van de 944 kan gewoon behouden worden zodat de 2500SF als oldtimer geregistreerd kan worden. De bodypanelen zijn van polyester en Heijnsdijk Sportscars vraagt 14.725 euro voor de 2500SF, maar daarvoor moet de nieuwe eigenaar hem wel zelf in elkaar schroeven. En de donorauto is niet bij de prijs inbegrepen.

 

Het bedrijf zoekt investeerders. Heijnsdijk Sportscars denkt met een basisinvestering van twee ton anderhalve auto per maand te kunnen verkopen, dus achttien per jaar. Heijnsdijk biedt bij participatie aandelenpakketten aan. Return on investment is hierbij tweeënhalf jaar. Heijnsdijk biedt bij participatie aandelenpakketten aan, bijvoorbeeld in de grootte van de som van een afgebouwde Heynsdyke 2500 SF (waarde van 44 mille).

 

De 2500SF is op 15, 16 en 17 januari in levende lijve te zien op de Interclassics beurs in het MECC te Maastricht.

 

(bron: Heijnsdijk Sportscars – http://www.heynsdyke.com/ – via ManagersOnline)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding