Toyota heeft z’n lesje wel geleerd, want in dit geval werden de verkopen van het gewraakte model bijna 24 uur na de eerste berichten in het tijdschrift Consumer Reports stopgezet om eerst in kaart te brengen wat er precies aan de hand is. Het tijdschrift spreekt van een traag werkend elektronisch stabiliteitsststeem en gaf het advies ‘niet kopen’. Het tijdschrift heeft voor het eerst in negen jaar zo’n waarschuwing gepubliceerd. Toyota gaat ook haar andere 4×4’s, inclusief de Land Cruiser en RAV4, grondig onderzoeken om te kijken of ze hetzelfde risico lopen. Een troost is wel dat het probleem hier niet zo massaal is als bij de eerdere terugroepactie van negen miljoen wagens, want van de Lexus GX460 zijn er wereldwijd maar een paar duizend verkocht.

In Noord-Amerika heeft Toyota nog eens 870 duizend auto’s teruggeroepen, in verband met de mogelijkheid dat het reservewiel op de grond kan vallen als gevolg van een roestende kabel. Het gaat om Sienna mpv’s in twintig koude staten. Het wegenzout zou de kabel kunnen laten corroderen. 

Ook de collega’s van Mazda moeten opnieuw auto’s terugroepen. Daar gaat het deze keer om de Mazda3 waarvan er voorlopig negentigduizend worden teruggehaald omdat een olieslang te dicht bij het beschermingspaneel van de radiator is geplaatst. Volgens Mazda kan het slangetje uiteindelijk doorbreken waardoor olie begint weg te lekken en de auto mogelijk niet meer aan de gang te krijgen is. Hoewel er wereldwijd 280.000 van deze auto’s rondrijden, houdt Mazda het terugroepen beperkt tot Japan en China. De overige eigenaren kunnen zelf naar de dealer of het probleem laten verhelpen tijdens een reguliere onderhoudsbeurt. Eerder dit jaar moest Mazda al 12.300 CX-6’s terugroepen wegens een brandgevaar met de verwarming van de bestuurdersstoel. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding