Honda NL verwacht veel van hybride CR-Z

In Nederland is de nieuwe Honda CR-Z hybride geïntroduceerd aan de internationale pers. Men verwacht er veel van want in Japan zijn de verkopen tien keer hoger dan verwacht.

Honda Motor Europe had de afgelopen maand bezit genomen van de vip-lounge op Schiphol. Dat betekende een primeur, omdat in de lounge nooit eerder een persevenement is georganiseerd. De internationale media kwamen naar Nederland om de eerste rij-impressies op te doen met de CR-Z, de nieuwe hybride sportcoupé.

Leo Jegen, woordvoerder van Honda Nederland, zei daarbij dat hij verwacht dat in ons land dit jaar zo’n duizend exemplaren van de CR-Z verkocht zullen worden. "En dan ben ik voorzichtig, de dealers denken aan een groter aantal", aldus Jegen. In Japan is de CR-Z in de eerste anderhalve maand dat hij daar op de markt is een regelrecht succes. Er zijn tien maal zo veel CR-Z’s verkocht als verwacht. De teller staat daar al op bijna vijftienduizend exemplaren en Honda had gerekend met veertienduizend exemplaren voor heel 2010. Honda Nederland heeft vijfhonderd exemplaren bij de fabriek afgenomen die intussen allemaal door de dealers zijn besteld. Jegen verwacht geen probleem met levering te krijgen als de nieuwe hybride ook in ons land de verwachtingen gaat overtreffen. Dankzij het feit dat de organisatie sinds 1 april niet meer onder het regionale hoofdkantoor maar rechtstreeks onder Honda Motor Europe valt, zijn de lijnen korter en kan sneller worden ingespeeld op de vraag, aldus Jegen.

In de CR-Z is voor het eerst een parallel hybridesysteem, in dit geval de 1,5-liter iVTEC viercilinder benzinemotor gecombineerd met een handgeschakelde zesbak. Hiermee wil Honda het sportieve karakter van de auto onderstrepen. De basisversie van de CR-Z kost 25 mille, de Sport E kost ongeveer 26,5 duizend euro terwijl de GT voor bijna 29 mille in de prijslijst staat.

Honda Nederland is na een aantal magere jaren in de periode rond de eeuwwisseling weer in de lift gekomen dankzij nieuwe modellen en met name de goede resultaten met de Civic Hybrid. In 2008 verkocht de Nederlandse importeur 8,5 duizend auto’s en in 2009 waren dat er ruim tienduizend. De komst van de CR-Z op 29 mei bij de dealers wordt voorafgegaan door een grote Europese mediacampagne.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Honda NL verwacht veel van hybride CR-Z - Automobielmanagement.nl

Honda NL verwacht veel van hybride CR-Z

In Nederland is de nieuwe Honda CR-Z hybride geïntroduceerd aan de internationale pers. Men verwacht er veel van want in Japan zijn de verkopen tien keer hoger dan verwacht.

Honda Motor Europe had de afgelopen maand bezit genomen van de vip-lounge op Schiphol. Dat betekende een primeur, omdat in de lounge nooit eerder een persevenement is georganiseerd. De internationale media kwamen naar Nederland om de eerste rij-impressies op te doen met de CR-Z, de nieuwe hybride sportcoupé.

Leo Jegen, woordvoerder van Honda Nederland, zei daarbij dat hij verwacht dat in ons land dit jaar zo’n duizend exemplaren van de CR-Z verkocht zullen worden. "En dan ben ik voorzichtig, de dealers denken aan een groter aantal", aldus Jegen. In Japan is de CR-Z in de eerste anderhalve maand dat hij daar op de markt is een regelrecht succes. Er zijn tien maal zo veel CR-Z’s verkocht als verwacht. De teller staat daar al op bijna vijftienduizend exemplaren en Honda had gerekend met veertienduizend exemplaren voor heel 2010. Honda Nederland heeft vijfhonderd exemplaren bij de fabriek afgenomen die intussen allemaal door de dealers zijn besteld. Jegen verwacht geen probleem met levering te krijgen als de nieuwe hybride ook in ons land de verwachtingen gaat overtreffen. Dankzij het feit dat de organisatie sinds 1 april niet meer onder het regionale hoofdkantoor maar rechtstreeks onder Honda Motor Europe valt, zijn de lijnen korter en kan sneller worden ingespeeld op de vraag, aldus Jegen.

In de CR-Z is voor het eerst een parallel hybridesysteem, in dit geval de 1,5-liter iVTEC viercilinder benzinemotor gecombineerd met een handgeschakelde zesbak. Hiermee wil Honda het sportieve karakter van de auto onderstrepen. De basisversie van de CR-Z kost 25 mille, de Sport E kost ongeveer 26,5 duizend euro terwijl de GT voor bijna 29 mille in de prijslijst staat.

Honda Nederland is na een aantal magere jaren in de periode rond de eeuwwisseling weer in de lift gekomen dankzij nieuwe modellen en met name de goede resultaten met de Civic Hybrid. In 2008 verkocht de Nederlandse importeur 8,5 duizend auto’s en in 2009 waren dat er ruim tienduizend. De komst van de CR-Z op 29 mei bij de dealers wordt voorafgegaan door een grote Europese mediacampagne.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding