Nieuwe Saab gaat in zee met BMW

Zelf houden ze de lippen vooralsnog stijf op elkaar. Maar het lijkt nu toch wel zeker dat Saab zo’n drie maanden na de herstart al belangrijke stappen neemt om zich los te weken van de techniek van GM.

Topman Victor Muller wil kennelijk snel schakelen. Een aantal signalen – zoals bezoeken van het management aan München – wijst erop dat de Nederlands-Zweedse autobouwer een partnerschap aangaat met BMW. Het ligt voor de hand dat de aandacht zich na een eerste stap op het gebied van componenten zou kunnen richten op motoren, transmissies en milieutechniek van het Duitse premiummerk. Ook de gedachte van een samenwerking op het gebied van de kleine Saab dringt zich op. Maar met name voor de benzinekrachtbronnen zou Saab, zo geeft technische topman Mats Fagerhag al wel toe, liever andere oplossingen kiezen. 
Tijdens de presentatie van het nieuwe Saab 9-5 vlaggenschip in Trollhättan meldde Victor Muller dat het technische ‘vangnet’ van de voormalige eigenaar nog vele jaren beschikbaar is. "Als we het willen, kunnen we tot 2024 op GM rekenen, eventueel dus zelfs nog voor de volgende generatie van de 9-5 bijvoorbeeld. Maar het grote verschil met voorheen is dat Saab nu zelf de keuzes maakt."  Alle signalen wijzen erop dat Saab dat daadwerkelijk op korte termijn zal doen door andere wegen in te slaan. Niet in de laatste plaats om het ooit zo sterke imago als merk met een uniek eigen karakter zo snel mogelijk weer op te bouwen. Muller zei het tijdens de lancering van de 9-5 tamelijk plastisch: "Mensen zien Saab nu veel te veel als een soort upmarket Opel."

De 9-5 werd nog vrijwel geheel in de GM-ontwikkelingsafdeling ontwikkeld, opvallend genoeg onder leiding van dezelfde Mats Fagerhag en die heeft inmiddels dus de transfer naar Zweden gemaakt. Zijn eerstvolgende project is de nieuwe generatie van de 9-3. Die zal volgens hem en Victor Muller veel meer Saab-achtig worden. De auto wordt in 2012 gelanceerd.

Muller onderstreept dat grote kostbare projecten, zoals de ontwikkeling van de kleine Saab, alleen binnen een partnerschap mogelijk zijn. "Een 92 staat hoog op onze verlanglijst. Dat zal geen retro-model worden, trouwens. Maar juist heel vooruitstrevend." Wat daarbij volgens Fagerhag erg kan helpen, is het feit dat grote toeleveranciers belangstelling hebben om Saab als een soort testbank voor nieuwe technieken te gebruiken. "Dat is een voordeel van een klein merk: je kunt sneller reageren, de wegen zijn kort en de aantallen blijven overzichtelijk."

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nieuwe Saab gaat in zee met BMW - Automobielmanagement.nl

Nieuwe Saab gaat in zee met BMW

Zelf houden ze de lippen vooralsnog stijf op elkaar. Maar het lijkt nu toch wel zeker dat Saab zo’n drie maanden na de herstart al belangrijke stappen neemt om zich los te weken van de techniek van GM.

Topman Victor Muller wil kennelijk snel schakelen. Een aantal signalen – zoals bezoeken van het management aan München – wijst erop dat de Nederlands-Zweedse autobouwer een partnerschap aangaat met BMW. Het ligt voor de hand dat de aandacht zich na een eerste stap op het gebied van componenten zou kunnen richten op motoren, transmissies en milieutechniek van het Duitse premiummerk. Ook de gedachte van een samenwerking op het gebied van de kleine Saab dringt zich op. Maar met name voor de benzinekrachtbronnen zou Saab, zo geeft technische topman Mats Fagerhag al wel toe, liever andere oplossingen kiezen. 
Tijdens de presentatie van het nieuwe Saab 9-5 vlaggenschip in Trollhättan meldde Victor Muller dat het technische ‘vangnet’ van de voormalige eigenaar nog vele jaren beschikbaar is. "Als we het willen, kunnen we tot 2024 op GM rekenen, eventueel dus zelfs nog voor de volgende generatie van de 9-5 bijvoorbeeld. Maar het grote verschil met voorheen is dat Saab nu zelf de keuzes maakt."  Alle signalen wijzen erop dat Saab dat daadwerkelijk op korte termijn zal doen door andere wegen in te slaan. Niet in de laatste plaats om het ooit zo sterke imago als merk met een uniek eigen karakter zo snel mogelijk weer op te bouwen. Muller zei het tijdens de lancering van de 9-5 tamelijk plastisch: "Mensen zien Saab nu veel te veel als een soort upmarket Opel."

De 9-5 werd nog vrijwel geheel in de GM-ontwikkelingsafdeling ontwikkeld, opvallend genoeg onder leiding van dezelfde Mats Fagerhag en die heeft inmiddels dus de transfer naar Zweden gemaakt. Zijn eerstvolgende project is de nieuwe generatie van de 9-3. Die zal volgens hem en Victor Muller veel meer Saab-achtig worden. De auto wordt in 2012 gelanceerd.

Muller onderstreept dat grote kostbare projecten, zoals de ontwikkeling van de kleine Saab, alleen binnen een partnerschap mogelijk zijn. "Een 92 staat hoog op onze verlanglijst. Dat zal geen retro-model worden, trouwens. Maar juist heel vooruitstrevend." Wat daarbij volgens Fagerhag erg kan helpen, is het feit dat grote toeleveranciers belangstelling hebben om Saab als een soort testbank voor nieuwe technieken te gebruiken. "Dat is een voordeel van een klein merk: je kunt sneller reageren, de wegen zijn kort en de aantallen blijven overzichtelijk."

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding