Toyota maakt 2.500.000 Hybrides [mét fotogalerij]

Op 10 december 1997 begon de hybride geschiedenis van Toyota met het lanceren van de eerste generatie Prius.

Nu, twaalf en een half jaar later, heeft het Japanse concern de 2,5 miljoenste auto gebouwd die voorzien is van de brandstofbesparende aandrijflijn. 

De techniek heeft zich dus dubbel en dwars bewezen, maar toch was er in 1997 sprake van een moeizame start. Pas vanaf 2004, toen de tweede generatie Prius in de showrooms arriveerde, kwam de verkoop goed op gang. Een les voor met name General Motors die sterk de neiging heeft om al na één modelgeneratie op te geven (Cadillac BLS, Pontiac Solstice/Opel GT). 

Toyota bewijst dat de aanhouder wint. Sinds de lancering van de tweede generatie Prius nemen de afzetcijfers alleen maar toe. Vorig jaar produceerde het Japanse concern meer dan 500.000 hybride auto’s. Dat Toyota sinds 2004 meer modellen met een hybride aandrijflijn zijn gaan aanbieden (Camry, Highlander, Crown) speelt natuurlijk ook een rol. En dochter Lexus doet met zijn eigen hybride repertoire (HS250h, RX450h, GS450h, LS600h, binnenkort CT200h) natuurlijk ook lekker mee. De hybride modellen worden niet meer uitsluitend in Japan gebouwd, maar rollen ook in de Verenigde Staten, China en Australië van de band.

Jongste aanwinst is de Auris Hybrid, die vanaf maandag in Europa geproduceerd zal gaan worden. De Britten hebben binnen onze marktregio de primeur, want de hybride middenklasser zal in Burnaston, een locatie waar Toyota sinds 1992 auto’s produceert, van de band rollen. De Auris Hybrid beschikt over dezelfde aandrijflijn als de Prius. En dat levert in ons land 14 procent bijtelling op bij zakelijk gebruik, vrijstelling van wegenbelasting en geen BPM. Logisch dus dat de verwachtingen hoog zijn. Inmiddels heeft importeur Louwman & Parqui al 1.100 orders op zak. Zonder dat deze kopers met de auto gereden hebben! In de eerste week van augustus arriveert de Auris Hybrid bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij 22.990 euro.

Toyota wil in de toekomst van elk model een hybride versie aanbieden. Volgende in de rij is de Yaris, die in 2011 zal worden vernieuwd. Daarna is de RAV4 aan de beurt. Toyota rekent er op dat zij jaarlijks 30.000 exemplaren van de Auris Hybrid kan verkopen in Europa.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toyota maakt 2.500.000 Hybrides [mét fotogalerij] - Automobielmanagement.nl

Toyota maakt 2.500.000 Hybrides [mét fotogalerij]

Op 10 december 1997 begon de hybride geschiedenis van Toyota met het lanceren van de eerste generatie Prius.

Nu, twaalf en een half jaar later, heeft het Japanse concern de 2,5 miljoenste auto gebouwd die voorzien is van de brandstofbesparende aandrijflijn. 

De techniek heeft zich dus dubbel en dwars bewezen, maar toch was er in 1997 sprake van een moeizame start. Pas vanaf 2004, toen de tweede generatie Prius in de showrooms arriveerde, kwam de verkoop goed op gang. Een les voor met name General Motors die sterk de neiging heeft om al na één modelgeneratie op te geven (Cadillac BLS, Pontiac Solstice/Opel GT). 

Toyota bewijst dat de aanhouder wint. Sinds de lancering van de tweede generatie Prius nemen de afzetcijfers alleen maar toe. Vorig jaar produceerde het Japanse concern meer dan 500.000 hybride auto’s. Dat Toyota sinds 2004 meer modellen met een hybride aandrijflijn zijn gaan aanbieden (Camry, Highlander, Crown) speelt natuurlijk ook een rol. En dochter Lexus doet met zijn eigen hybride repertoire (HS250h, RX450h, GS450h, LS600h, binnenkort CT200h) natuurlijk ook lekker mee. De hybride modellen worden niet meer uitsluitend in Japan gebouwd, maar rollen ook in de Verenigde Staten, China en Australië van de band.

Jongste aanwinst is de Auris Hybrid, die vanaf maandag in Europa geproduceerd zal gaan worden. De Britten hebben binnen onze marktregio de primeur, want de hybride middenklasser zal in Burnaston, een locatie waar Toyota sinds 1992 auto’s produceert, van de band rollen. De Auris Hybrid beschikt over dezelfde aandrijflijn als de Prius. En dat levert in ons land 14 procent bijtelling op bij zakelijk gebruik, vrijstelling van wegenbelasting en geen BPM. Logisch dus dat de verwachtingen hoog zijn. Inmiddels heeft importeur Louwman & Parqui al 1.100 orders op zak. Zonder dat deze kopers met de auto gereden hebben! In de eerste week van augustus arriveert de Auris Hybrid bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij 22.990 euro.

Toyota wil in de toekomst van elk model een hybride versie aanbieden. Volgende in de rij is de Yaris, die in 2011 zal worden vernieuwd. Daarna is de RAV4 aan de beurt. Toyota rekent er op dat zij jaarlijks 30.000 exemplaren van de Auris Hybrid kan verkopen in Europa.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding