BMW onthult details elektrische stadsauto

BMW toonde tijdens een besloten workshop een aantal achtergronden van zijn toekomstige elektrische stadsauto.

In het kader van Project-i werd in 2003 gestart met de ontwikkeling van de MCV, ofwel MegaCity Vehicle, die in 2013 op de markt komt. BMW startte met de toepassing van CFRP, carbon fiber reinforced plastic in 2003 in een prototype van een X5. In 2007 kreeg de M3 een dak van dit koolstofvezelcomposiet. Tegelijkertijd werd een elektrische aandrijving ontwikkeld, die in de Mini E in 2008 debuteerde voor tests in grote steden wereldwijd. Het accupakket daarin nam nog de gehele ruimte van de achterbank in beslag. Bij de in het begin van dit jaar geïntroduceerde ActiveE, een elektrische variant van de 1 Serie coupé, is het accupakket een stuk compacter.

De MCV wordt gebouwd op een compleet nieuwe architectuur, het zogenaamde LifeDrive concept, speciaal ontwikkeld voor toepassing van elektrische aandrijving en de veilige plaatsing van het accupakket.

Een aluminium spaceframe zorgt voor kreukelzones bij aanrijdingen en het cockpitframe is van CFRP, dat dertig procent lichter is dan aluminium en vijftig procent lichter dan staal..

Tijdens de workshops in München toonde BMW een frame waarmee drie crashtests zijn uitgevoerd. Volgens EuroNCAP de offsettest, schuin van voren, vervolgens recht van achter een test volgens de Amerikaanse norm van opzij tegen een dikke paal opzij. Na alle tests was de carrosserieconstructie nog steeds intact.

Het grote voordeel is de gewichtsbesparing, die essentieel is voor elektrische auto’s, waarvoor de benodigde li-ion accu nog steeds een aanzienlijk aantal kilo’s in de weegschaal leggen. Zo is de Mini E 360 kg zwaarder dan een standaardversie. Door gebruik van koolstofvezelcomposiet kan dat verschil met zo’n tweehonderd kg worden teruggebracht.

Het lithium-ion accupakket van de MCV bestaat uit acht modules van elk twaalf cellen en is binnen de veiligheidsconstructie van de speciale bodem geplaatst. De aandrijving zal ongeveer dezelfde zijn als die in de ActiveE, waarvan het vermogen 150 kW (204 pk) en een koppel van 220 Nm bedraagt. De actieradius zal zo’n twehonderd km moeten gaan bedragen. Exacte cijfers voor de motor in de MCV zijn echter nog niet vrijgegeven. Wél is bekend dat de aandrijving achterin wordt geplaatst en dat de stadsauto achterwielaandrijving krijgt.

Hoewel geen maten en gewichten zijn vrijgegeven, verwachten wij dat de vier meter lange driedeurs auto een gewicht zal hebben van rond 1.200 kg.

Voor de fabricage van met koolstofvezel versterkte kunststof voor auto’s heeft BMW vorig jaar een joint-venture opgericht met SGL Group, http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid8438-bmw-bouwt-fabriek-voor-koolstofvezel-in-amerika.html

een bedrijf gespecialiseerd in de compounding van dit materiaal met name voor de luchtvaartindustrie. Met een eerste investering van 90 miljoen euro zijn twee bedrijven geformeerd, een in Noord-Amerika en een in Duitsland. BMW heeft 49 procent van de aandelen en de SGL Group 51 procent. Deze zomer wordt gestart met de compounding fabriek in Moses Lake vlak bij Seattle, terwijl op 19 juli de faciliteit van BMW in Landshut zal worden uitgebreid voor de productie van onderdelen van CFRP.

 

Lees verder in AM nr. 12

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW onthult details elektrische stadsauto - Automobielmanagement.nl

BMW onthult details elektrische stadsauto

BMW toonde tijdens een besloten workshop een aantal achtergronden van zijn toekomstige elektrische stadsauto.

In het kader van Project-i werd in 2003 gestart met de ontwikkeling van de MCV, ofwel MegaCity Vehicle, die in 2013 op de markt komt. BMW startte met de toepassing van CFRP, carbon fiber reinforced plastic in 2003 in een prototype van een X5. In 2007 kreeg de M3 een dak van dit koolstofvezelcomposiet. Tegelijkertijd werd een elektrische aandrijving ontwikkeld, die in de Mini E in 2008 debuteerde voor tests in grote steden wereldwijd. Het accupakket daarin nam nog de gehele ruimte van de achterbank in beslag. Bij de in het begin van dit jaar geïntroduceerde ActiveE, een elektrische variant van de 1 Serie coupé, is het accupakket een stuk compacter.

De MCV wordt gebouwd op een compleet nieuwe architectuur, het zogenaamde LifeDrive concept, speciaal ontwikkeld voor toepassing van elektrische aandrijving en de veilige plaatsing van het accupakket.

Een aluminium spaceframe zorgt voor kreukelzones bij aanrijdingen en het cockpitframe is van CFRP, dat dertig procent lichter is dan aluminium en vijftig procent lichter dan staal..

Tijdens de workshops in München toonde BMW een frame waarmee drie crashtests zijn uitgevoerd. Volgens EuroNCAP de offsettest, schuin van voren, vervolgens recht van achter een test volgens de Amerikaanse norm van opzij tegen een dikke paal opzij. Na alle tests was de carrosserieconstructie nog steeds intact.

Het grote voordeel is de gewichtsbesparing, die essentieel is voor elektrische auto’s, waarvoor de benodigde li-ion accu nog steeds een aanzienlijk aantal kilo’s in de weegschaal leggen. Zo is de Mini E 360 kg zwaarder dan een standaardversie. Door gebruik van koolstofvezelcomposiet kan dat verschil met zo’n tweehonderd kg worden teruggebracht.

Het lithium-ion accupakket van de MCV bestaat uit acht modules van elk twaalf cellen en is binnen de veiligheidsconstructie van de speciale bodem geplaatst. De aandrijving zal ongeveer dezelfde zijn als die in de ActiveE, waarvan het vermogen 150 kW (204 pk) en een koppel van 220 Nm bedraagt. De actieradius zal zo’n twehonderd km moeten gaan bedragen. Exacte cijfers voor de motor in de MCV zijn echter nog niet vrijgegeven. Wél is bekend dat de aandrijving achterin wordt geplaatst en dat de stadsauto achterwielaandrijving krijgt.

Hoewel geen maten en gewichten zijn vrijgegeven, verwachten wij dat de vier meter lange driedeurs auto een gewicht zal hebben van rond 1.200 kg.

Voor de fabricage van met koolstofvezel versterkte kunststof voor auto’s heeft BMW vorig jaar een joint-venture opgericht met SGL Group, http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid8438-bmw-bouwt-fabriek-voor-koolstofvezel-in-amerika.html

een bedrijf gespecialiseerd in de compounding van dit materiaal met name voor de luchtvaartindustrie. Met een eerste investering van 90 miljoen euro zijn twee bedrijven geformeerd, een in Noord-Amerika en een in Duitsland. BMW heeft 49 procent van de aandelen en de SGL Group 51 procent. Deze zomer wordt gestart met de compounding fabriek in Moses Lake vlak bij Seattle, terwijl op 19 juli de faciliteit van BMW in Landshut zal worden uitgebreid voor de productie van onderdelen van CFRP.

 

Lees verder in AM nr. 12

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding