Op het eerste gezicht zijn deze merken de tegenpolen van elkaar: Mini combineert stijl met bovengemiddeld hoge prijzen, terwijl Dacia juist het omgekeerde doet: dit merk vindt scherpe tarieven belangrijker dan rondrijden volgens de laatste mode. Maar op het tweede gezicht hebben Mini en Dacia veel gemeen.
In beide gevallen gaat het om van zolder gehaalde labels die door BMW resp. Renault weer succesvol op de rails zijn gezet. Voor zowel Mini als Dacia geldt dat er geen einde lijkt te komen aan de verkoopstijgingen en dat beide merken een gat in de markt ontdekt hebben. Mini met een auto die weinig ruimte biedt, maar veel status. En Dacia met techniek die weliswaar richting de uiterste verkoopdatum gaat maar die dankzij een ’35 procent korting sticker’ toch royaal aftrek vindt. Het succes van beide merken is zo groot dat zij nu beloond worden met het best denkbare compliment: de concurrentie gaat de succesformules proberen te kopiëren. Mini diende als inspiratie voor de Alfa Romeo MiTo, Audi A1 en Citroën DS3. En Renault’s landgenoot PSA, na eerder al de Peugeot 206+ in de strijd te hebben gegooid, is aan het broeden op een antwoord op Dacia. Ook de in 2012 te introduceren budgetsedan van Skoda kan als een reactie op het Roemeense verkoopsucces worden uitgelegd. De vraag is nu vooral: hoe ver kan het succes van Mini en Dacia worden uitgebouwd? Toeval of niet, beide merken zijn ieder op hun eigen manier de cross-over markt opgegaan. De Britten met de chique Countryman en Dacia met de stoere Duster. De Roemeense SUV is inmiddels een grote hit en autojournalisten zijn uniform van mening dat zij zelf geen Countryman hoeven, maar dat deze variatie op het Mini thema zonder twijfel ook een verkooptopper gaat worden. Wat is de vervolgfase voor Mini? Een nog groter model dan de Countryman? Nee, dat lijkt een brug te ver. Dan verliest het merk zijn geloofwaardigheid. Maar een ruimere auto die toch vlot in de stad te parkeren is, daar is wel wat voor te zeggen. De computerfoto toont hoe zo’n Mini MPV er uit zou kunnen gaan zien. ‘MPV’ klinkt natuurlijk helemaal niet sexy, vandaar dat moederconcern BMW liever heeft dat we spreken over een ‘Space Concept’. Het model zou gebaseerd moeten gaan worden op de Countryman, maar de wat hogere bouw zorgt voor extra interieurruimte en meer laadgemak. Een derde zitrij is uit den boze, maar een verschuifbare achterbank kan de Space Concept de gewaardeerde extra variabiliteit bieden. Een opgerekte wielbasis zorgt voor nog meer ruimtemeerwaarde ten opzichte van de Countryman, terwijl met een kortere overhang vóór en achter voorkomen kan worden dat de Mini op die manier uit de klauwen groeit. Voor de meest praktische Mini ooit moeten we nog wel even geduld hebben. Eerst moet de Countryman nog in de showrooms verschijnen en voor 2011/2012 staan de Coupé en Roadster versies op de rol. Het jaar daarop kunnen we een nieuwe generatie hatchback verwachten. Dit betekent dat Mini in 2014 zoet zal zijn met een verse Clubman en Cabrio, maar in 2015 heeft men nog een gaatje vrij. Dat geeft puristen nog even de tijd om te wennen aan het idee van een MPV, pardon Space Concept, van Mini.

Bron: www.autointernationaal.nl