Net als de Qashqai is de Juke een crossover, een mix van een suv en een sportwagen. De eerste vanwege de hogere zit en de beschikbaarheid van vierwielaandrijving, terwijl de  daklijn, die vaag doet denken aan die van de Z, een sportief tintje aan het uiterlijk geeft. En dat niet alleen, de op het B-platform van de Renault Nissan Alliantie gebouwde Juke is meteen herkenbaar aan zijn bijzondere styling. Hij valt in de hogere regionen van het B-segment, waar het binnenkort druk wordt met andere spraakmakende nieuwkomers als de Audi A1, Citroën DS  en Mini Countryman.

 

Omdat de Juke eind september in de showrooms arriveert, hoopt Nissan Nederland in het halve fiscale jaar dat dan nog rest – de Japanners rekenen immers van 1 april t/m 31 maart  – op een omzet van vijftienhonderd exemplaren. Op jaarbasis verwacht marketing manager Marlo Timmer van Nissan Nederland tussen 2,5 duixend en drieduizend Jukes te kunnen verkopen. Nissan heeft overigens hooggespannen verwachtingen voor de Europese markt: 75 duizend tot honderdduizend exemplaren. Op 1 juni is Nissan gestart met het pre-orderingsysteem en heeft intussen vijftienduizend order genoteerd.

 

Bij de voorpresentatie van de Juke in februari in Parijs, zei Colon Dodge, executive vice president van Nissan Europe, te verwachten dat de verkopen van de Juke in de buurt zullen komen van die van de Qashqai. Die laatste is een onverwacht succes."Wij rekenden met honderdduizend Qashqais per jaar, maar dat waren er vorig jaar tweehonderdduizend. Sinds de introductie in 2007 zijn er  ruim een half miljoen van verkocht", aldus Dodge. Vanaf de zomer neemt de Juke op de productielijn in Sunderland de plaats in van de Micra, waarvan de produktie van de ophanden zijnde nieuwe generatie naar India gaat. De investeringen ten bate van de productie van de Juke in Engeland bedragen zes miljoen euro, terwijl er duizend nieuwe banen bij komen.