De 2011-modellen krijgen de beschikking over twee nieuwe dieselmotoren. Ze vervangen de door BMW en PSA-groep samen ontwikkelde zelfontbranders. De basis is de tweeliter diesel die we kennen uit de BMW 116d en 118d maar die is verkleind om hem dwars onder de motorkap van de Mini te kunnen plaatsen. De ongeblazen diesel levert 66 kW/90 pk. De nieuwe turbomotor levert 82 kW/112 pk, hetzelfde als de huidige variant. Maar het koppel van 270 Nm is 30 Nm hoger en daarmee wordt de acceleratie een paar tienden sneller. Maar belangrijker: het brandstofverbruik gaat naar beneden. De nieuwe 1.6 verbruikt 3,8 L/100 km en de CO2-emissie komt daarmee op 99 g/km. Deze waarden gelden zowel voor de  geblazen als de ongeblazen dieselmotoren.

De facelift komt precies op tijd om de concurrentie van het lijf te kunnen houden. Naast modellen als de Citroën DS3 is er nu ook de Audi A1, die de belangrijkste concurrent wordt in het premium minisegment. Waar de baby-Audi het vooral moet hebben van zijn kwalitatieve afwerking en de afspiegeling van de grotere modellen, doet Mini het nog steeds met zijn rijkwaliteiten. De nieuwe versies zijn vooral aan de achterkant herkenbaar vanwege de led-lampen. Aan de voorkant zal een kenner zien dat de bumper gewijzigd is. Een primeur is de beschikbaarheid van Webradio, een functie die via Mini Connected kan worden opgeroepen. Toegang tot Mini Connected hebben gebruikers van een iPhone. Het systeem biedt verder ook mogelijkheden om te Twitteren en berichten van Facebook op te roepen. Het is bovendien mogelijk om die te laten voorlezen.

 

De vernieuwde Mini arriveert op 18 september bij de dealers. De prijzen beginnen bij 17 duizend euro.