Via een prijsvraag kwam Lada op de naam Granta, wat overigens ook de naam is van een literair tijdschrift in de VS. Uiterlijk eind 2011 maakt de Granta zijn debuut als sedan en een hatchback. Ook een stationwagen staat op de planning.

Een prijs in Rusland van zo’n vijfduizend euro ligt op een nog iets lager niveau dan de Dacia Logan. De auto wordt gebouwd op het platform van de Kalina. Maar hij wordt veiliger, moderner en comfortabeler dan de Kalina, stelt Lada. Lada’s partner Renault heeft interesse in een eigen versie van de Granta. Die zou dan nog onder de Sandero en Logan in het programma moeten komen.

De Granta is natuurlijk in de eerste instantie bedoeld voor de Russische markt maar de mogelijkheid dat de auto ook naar West-Europa komt, wordt niet uitgesloten. In 2020 wil Lada negen modellen voeren die op drie of vier platforms staan en in zes marktsegmenten actief zijn. Tegen die tijd moeten er bij het merk 1,2 miljoen auto’s worden geproduceerd. Dit jaar is de verwachting dat er 571 duizend Lada’s worden gemaakt.

 

De winnende inzender die met de naam Granta kwam, kreeg de 26 miljoenste Lada die sinds de oprichting van het merk van de band rolt. Dat is de witte Kalina Luxe op de foto. (bron: Nu.nl/Autoweek)