Het exemplaar van de Lotus Elise R wordt dus uitgerust met het allerlaatste exemplaar van de Toyota 2ZZ-GE VVTL-i motor. Tijdens een bijzondere bijeenkomst op de Engelse ambassade in Tokyo presenteerde de ceo van Group Lotus, Dany Bahar, de Elise R aan Akio Toyoda, de president van Toyota Motor Corporation.

Daarbij zei Bahar: "De presentatie van Toyota’s laatste 2ZZ-motor in de Elise is een symbolisch gebaar als blijk van respect en waardering voor onze partner, niet alleen wat betreft het verleden, maar ook onze gezamenlijke toekomst." Topman Toyoda zei daarop: "Een Toyota-motor in een Lotus creëert een unieke rij-ervaring – een speciale mix van het beste van Lotus en Toyota, die hopelijk nog veel autoliefhebbers zullen kunnen ervaren."

Dankzij de succesvolle samenwerking heeft Lotus besloten de samenwerking met Toyota op een hoger plan te tillen, waardoor Lotus in staat zal zijn zelf nieuwe aandrijflijnen voor toekomstige modellen te ontwikkelen. Op welke wijze dat zal gebeuren, wordt op 30 september op de Salon in Parijs onthuld. Toyota heeft de 2ZZ-motor gebruikt in de Celica SS en GT, Corolla TS XRS en Compressor en de Matrix XRS. Hij zat ook in de Pontiac Vibe GT, de tweelingbroer van de Matrix en in de Amerikaanse uitvoeringen van de Lotus Elise, Exige en 2-Eleven. In de Europese Corolla Compressor leverde de 2ZZ-mtor 225 pk.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding