Het Duitse merk bouwt dit najaar 500 exemplaren van de A-klasse E-Cell: een volledig elektrische variant van de 5-deurs instapper van het merk. De wagen is een gewone A-klasse, met in de bodem 2 accu’s van de elektrische variant van de Smart Fortwo. Hier is de elektromotor van de B-klasse F-Cell aan toegevoegd.

Door de batterijen laag in de bodem te plaatsen, buiten de kreukelzones van het koetswerk, dringen ze veel moeilijker het interieur binnen bij een ongeval. Bovendien blijft het zwaartepunt laag én wordt het volume van de kofferruimte niet aangetast.De lithium/ion accu’s worden gekoeld door een vloeibaar mengsel van water en glycol met lage temperatuur. Door dat goedje te laten circuleren, worden de batterijen binnen hun optimale temperatuurvenster gehouden. In het beste geval leveren ze genoeg energie om 200 km te rijden. Daarna moet de auto aan de stekker.

Via een gewoon stopcontact bedraagt de laadtijd 8 uur, maar na 3 uur is er al weer een bereik van 100 kilometer beschikbaar. Tijdens het opladen kun je de auto voor het begin van de rit tot een bepaalde temperatuur laten voorverwarmen of -koelen. Het opladen en de actuele actieradius is te volgen via het internet of een Smartphone.

De elektromotor levert constant 68 pk en piekt op 95 pk. Dankzij het koppel van 290 Nm dat direct beschikbaar is, accelereert de A-klasse E-Cell zeer vlot en haalt hij na 5,5 seconden de 60 km/u. Toch zul je er geen topprestaties mee bereiken, want de maximumsnelheid is elektronisch begrensd tot 150 km/u..Qua uiterlijk of uitrusting is de A-klasse E-Cell bijna identiek aan de gewone A-klasse. Het instrumentpaneel verschilt wel een klein beetje. Zo geeft het multifunctionele scherm informatie over de energie die nog beschikbaar is in de accu, terwijl de toerenteller plaats heeft gemaakt voor een wijzer die aangeeft hoeveel vermogen er wordt verbruikt.

De Mercedes-Benz fabriek in het Duitse Rastatt bouwt dit najaar de eerste exemplaren van de A-klasse E-Cell. Het automerk is niet van plan om die te gaan verkopen, maar zal ze alleen verhuren aan een beperkte groep klanten in Europa.