De afgelopen week was het aftellen begonnen naar 29 januari 2011, de precieze datum van het op handen zijnde wapenfeit. Nu de crisis voorbij lijkt, geeft Daimler weer volgas. De aftrap vormde een bijeenkomst met honderden genodigden van de media in de beroemde bioscoop UGC naast het Lido op de Champs Elysées. Daarmee nam de autofabrikant meteen de wind uit de zeilen van het Volkswagen-concern (en dus inclusief concurrent Audi) dat niet minder dan veertienhonderd autojournalisten had uitgenodigd voor een feestelijke vooravond van de show.

 

Bij Daimler was ’t dan minder grootschalig, de bijeenkomst was in ieder geval chic en geanimeerd, met een borrel in de vernieuwde Mercedes-Benz Gallery aan de Avenue des Champs Elysées, live muziek en een driedimensionale video en een toespraak van een grieperige Zetsche. Hij zei dat de ster weer straalt en sprak de verwachting uit dat zijn concern in 2015 wereldwijd anderhalf miljoen voertuigen zal verkopen, ofwel het dubbele van het huidige aantal. "Bovendien zal het brandstofverbruik aanzienlijk lager zijn. Tot 2012 zullen wij op 140 g/km CO2-emissie kunnen komen, ten opzichte van 1995 is dat een besparing van veertig procent," aldus Zetsche. Het moet worden bereikt met een slimme mix van alternatieve en verbeterde bestaande aandrijving. Een voorbeeld daarvan is de tweede generatie van de CLS, die de volgende dag op de show werd onthuld en de beschikking krijgt over nieuwe zuinige motoren. Ook zal een startstopsysteem in de nieuwe of gefacelifte modellen worden toegepast.

 

Ook Mercedes ontkomt niet aan de elektrificatie van de auto. Zetsche voorspelt dat in 2035 zo’n 1,8 miljard auto’s op de aardbol zullen rijden, twee keer zo veel als het huidige aantal. De eerste stappen zijn gezet met de elektrische smart, maar, zegt Zetsche, "er is nog een lange weg te gaan voordat er e-mobiliteit zal zijn voor iedereen. Grote aantallen auto’s zijn voorlopig niet beschikbaar, laat staan dat een ev voor iedereen betaalbaar is."

Het aangekondigde patent zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met elektrische aandrijving of brandstofceltechnologie. In Parijs debuteerde de tweede elektrische auto van het Daimler-concern: na de elektrische smart gaat nu ook de A-klasse E-cell in serieproductie. Van de B-klasse F-cell, de versie met brandstofcel, bracht Mercedes-Benz het afgelopen jaar al een beperkte serie op de weg.