Met speciale software en camera’s, lasers en radarsensoren kan de auto alles in de omgeving van de auto detecteren en beslissingen nemen die een normale bestuurder ook zou nemen.

Het bedrijf meldt op zijn weblog dat zeven testauto’s in de omgeving van San Francisco ruim 1600 kilometer hebben afgelegd zonder menselijk ingrijpen. In totaal werd met de auto’s ruim 225 duizend kilometer afgelegd waarbij zo nu en dan moest worden ingegrepen.

Volgens de ontwikkelaars gebeurde er wel een ongeluk, maar dat kwam doordat iemand achterop de Google-auto reed. De auto’s maken gebruik van videocamera’s, radarsensoren en lasers om de omgeving te bepalen.

Hoewel de ontwikkeling van de auto zich nog in de experimentele fase bevindt heeft Google grote toekomstverwachtingen. Zo zou door de autonome auto het aantal verkeersslachtoffers drastisch kunnen afnemen en kan er veel efficiënter gebruik worden gemaakt van snelwegen, omdat auto’s dichter op elkaar kunnen rijden.

Eerder deze week maakten technici van de Duitse universiteit in Braunschwieg bekend dat zij met een zichzelf besturende auto elf kilometer over de snelweg hadden gereden. Die auto kan nog niet helemaal zonder bestuurder: ”De wagen kan nog niet met verkeerslichten communiceren. Of de lichten op rood of groen staan, moeten we nu nog met een knopje aangeven”, aldus projectleider Jörn Marten Wille. Hieronder de beelden.

bron: ANP, Google en The New York Times

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding