Als er één fabrikant gespecialiseerd is in het ontwikkelen en bouwen van vervoermiddelen voor in de stad, dan is het Piaggio wel. Het merk is wereldberoemd geworden met de Vespa en de Ape en ziet nu dat typische stadsautomerken als Mini en Smart plannen ontwikkelen voor een (elektrische) scooter. Prima, maar met de NT3 laten de Italianen zien deze concurrenten met gelijke munt terug te betalen. En wel in de vorm van de de vorige week gepresenteerde NT3.

De NT3 is 2,4 meter lang en 1,5 meter breed. De hoogte bedraagt 1,6 meter. Daarmee is de Piaggio nog beter te parkeren dan de Smart. Het model biedt plaats aan 3 personen en er zijn 2 versies gepland (zie fotogalerij): een gesloten uitvoering (het witte exemplaar) en een open variant (de oranje auto). De bestuurder zit relatief ver naar voren, in het midden. Schuin daarachter kunnen de passagiers plaats nemen. Maar hun zetels kunnen ook opgeklapt worden zodat er ruimte ontstaat voor het vervoer van grotere objecten.

Wie goed kijkt naar de taillelijn en vooral de wijze waarop de (kleine) wielen zijn weggewerkt onder de carrosserie, zal overeenkomsten zien met de mythische Vespa. Net als bij dit ‘origineel’ vormen motor en achterwielvering één geheel. Qua veiligheid staat de NT3 daarentegen op een veel hoger plan met een beschermingskooi, airbags en optioneel ook ABS. Dat deze laatste accessoire niet standaard is, heeft te maken met de geambieerde prijsstelling: Piaggio wil het model ook in grote steden in zogeheten opkomende economieën gaan verkopen, zoals Vietnam en India. In het laatste land vindt de NT3 dan de Tata Nano op zijn pad.

Voor de aandrijving van de compacte vierwieler zorgt een compacte 200 tot 300 cc grote 1 cilindermotor. Daarmee is een topsnelheid van 80 km/u mogelijk. Er is ook een hybride versie gepland die maximaal 30 km/u op louter elektriciteit kan rijden. Volgens Piaggio verbruikt de NT3 niet meer dan 3 liter brandstof per 100 kilometer. Dat is geen record en misschien voor een dergelijk kleine auto ook niet revolutionair zuinig, maar een zo laag mogelijke prijsstelling (om te concurreren met de Tata Nano) werd minstens zo belangrijk gevonden.

Klik op de fotogalerij rechts van dit artikel voor een impressie van de Piaggio.

Bron: AutoInternationaal