De Fiat 500 staat symbool voor de herrijzenis van het Fiat-concern, dat sinds 2004 onder leiding staat van Sergio Marchionne, en moet het einde markeren van het imago van slechte kwaliteit van Fiat-producten en laten zien dat het Italiaanse bedrijf in staat is chique begerenswaardige producten te maken. Fiat verwierf vorig jaar een aandeel van twintig procent in Chrysler als onderdeel van de herstructurering van (het failliete) Chrysler dat door de rechtbank in de gaten werd gehouden. Fiat heeft ook de dagelijkse leiding bij Chrysler overgenomen en gaat de 500 bouwen in Toluca in Mexico.

De fans van de Fiat 500 voorspellen dat  de auto in de VS trendy stedelingen zal aantrekken, net als in Europa, en positief zal werken op het imago van Fiat dat een offensief voorbereid met volumemodellen als partner van Chrysler. "De middelklasse van de westkust en de oostkust zullen Fiat door de 500 aantrekkelijk gaan vinden en als dan de meer gewone auto’s op de markt komen, zullen die goed verkocht worden", voorspelt hoofdredacteur Chas Hallet van het Britse Autocar in Financial Times.

Maar de markt voor kleine zuinige in Amerika wordt als niet groot ingeschat. Kenners van de Amerikaanse markt denken dat de markt alleen bestaat als de prijs van benzine naar vier dollar per gallon gaat en ook op dat niveau blijft. Dat is ook de ervaring met Mini geweest – de Mini was een grote hit toen de prijs van benzine enorm steeg in 2007 en het begin van 2008.  Maar de verkoopcijfers nemen de laatste tijd voorzichtig af en de markt voor de Smart is zelfs voor tweederde verdwenen.