De meeste andere modellen behaalden allemaal het maximale sterrenaantal van vijf. Alleen de Jaguar XF, de Nissan Micra en de Volkswagen Amarok moesten genoegen nemen met vier sterren. Modellen die wel in aanmerking kwamen voor de maximale score waren in alfabetische volgorde de Audi A1, de Citroën C4, de Ford C-Max / Grand C-Max, de Hyundai ix35, de Kia Sportage, de Kia Venga, de Mini Countryman, de Opel Meriva, de Volkswagen Passat (prefacelift uitvoering) en de Volkswagen Sharan.

De catastrofale uitslag van de Landwind CV9 is te wijten aan een slechte bescherming van het bovenlichaam plus de benen en voeten van de bestuurder en de voorpassagier bij de frontale aanrijding. EuroNCAP constateerde dat één portier na de crash niet meer open wilde. De botstest werd uitgevoerd met een vaartje van 64 km/u. Het instituut merkt op dat de carrosserie van de Landwind bij een hogere snelheid waarschijnlijk volkomen in elkaar gestort zou zijn. Met name de stuurkolom veroorzaakt letsel aan de voeten van de bestuurder. Een aanrijding van opzij kan je in de CV9 vanwege het ontbreken van hoofdairbags beter ook niet meemaken, zo stelt EuroNCAP. Het botsinstituut meldt verder dat wegens de aanwezigheid van ondermaatse stoelen er geen behoorlijke aanrijding van achteren kon worden gesimuleerd om de anti-whiplashkwaliteiten van de hoofdsteunen te testen. Kinderen kan je bij een rit in de Landwind ook beter uit laten. Bij een frontale aanrijding overschrijden de krachten die op hun hoofd worden uitgevoerd de limiet. De frontairbag kan niet worden uitgeschakeld dus montage van een kinderstoel voorin wordt afgeraden. Verder moet de CV9 het zonder esp doen.

Op de botsbestendigheid van de vier sterren scorende Nissan Micra is op zich weinig aan te merken, alleen noemt EuroNCAP de veiligheidsuitrusting niet optimaal. In de Volkswagen Amarok worden kinderen niet optimaal beveiligd. En de Jaguar XF scoort qua bescherming van de inzittenden minder goed dan zijn segmentgenoten en dat kost de Brit de vijfde ster. (autointernationaal.nl)