Zoals we meestal bij coupémodellen zien, heeft de MiTo namelijk maar kort gepiekt in de statistieken. Vorig jaar november gingen er nog 105 exemplaren over de toonbank, maar dit jaar trok de Italiaan slechts 24 kopers.

Wat kan Alfa Romeo daar aan doen? Het antwoord op die vraag is: er zo snel mogelijk een hatchback van maken, want die kennen een minder grillig verkoopverloop. Daarom komt er, in navolging van de belastingvrije uitvoering van de Punto van moederbedrijf Fiat nu een identieke uitvoering van de MiTo. Door het verbruik te verlagen en dus de uitstoot te verminderen, komt de Alfa in aanmerking voor vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Zakelijke rijders betalen niet meer dan een tot 14 procent verlaagde bijtelling.

Net als de Fiat Punto beschikt de belastingvrije MiTo over een 1,25 liter 4 cilinder dieselmotor. De 85 pk/200 Nm sterke krachtbron consumeert gemiddeld slechts 3,7 liter per 100 kilometer. Dat betekent een CO2-uitstoot van slechts 95 gram/km, hetgeen voldoende is om in de categorie van schoonste en zuinigste wagens te vallen. De MiTo krijgt van Alfa Romeo het predikaat ‘Eco’ mee, waarmee zijn zuinige karakter wordt benadrukt. Alfa Romeo claimt dat zijn benjamin op een volle tank 1.220 kilometer ver kan komen. Een stop/start systeem zorgt overigens voor een groot deel van de afname van de CO2-uitstoot.

De voordeligste dieselversie kost momenteel 21.250 euro. Voor de Eco-versie (met een van 95 pk tot 95 pk geknepen 1.3 JTDm dieselmotor) vraagt de importeur 17.950 euro. De standaarduitrusting omvat onder meer handbediende airco met pollenfilter, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een achterspoiler. Voor 850 euro extra voorziet Alfa Romeo de wagen van een zogeheten Pack Formula I met zaken als een automatische airco, parkeersensoren, cruisecontrole, het communicatiesysteem Blue&Me, 16-inch lichtmetalen velgen, mistlampen en een armsteun. En voor nog eens 400 euro meer zet Alfa Romeo de MiTo op 17-inch grote velgen.

De eerste exemplaren worden begin maart afgeleverd. Met de MiTo 1.3 JTDm Eco gaat Alfa Romeo niet alleen de (interne) strijd aan met de Fiat Punto, maar ook met de Volkswagen Polo BlueMotion, de Seat Ibiza EcoMotive en de Opel Corsa EcoFlex. Deze modellen zijn allemaal vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.

Bron: Autointernationaal