Met het vrijgeven van het beeldmateriaal maakt BMW ook de specificaties bekend. Zoals verwacht zit onder de bekende 3,0 liter 6 cilinder motor met directe inspuiting en 2 turbo’s. Het maximumvermogen bedraagt 340 pk en het maximumkoppel komt uit op 450 Nm; dankzij een overboost functie is dit tijdelijk zelfs 500 Nm.

De BMW weegt (ondanks het gebruik van aluminium voor de wielophanging vóór en achter) maar liefst 1.495 kilo, hetgeen een gewicht/pk verhouding van 4,4:1 oplevert. Dankzij deze gunstige waarde kan de snelste 1-serie ooit in 4,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is (uiteraard) begrensd op 250 km/u. BMW geeft voor de sterkste 1-serie een gemiddeld verbruik van 9,6 liter per 100 kilometer op, hetgeen een uitstoot van 225 gram CO2 per kilometer betekent.

De 1-serie M Coupé is standaard voorzien van een handgeschakelde 6-bak en de kracht gaat uiteraard naar de achterwielen. De M-divisie heeft flink werk gemaakt van de topversie: we noteren een ‘M’ sperdifferentieel, grotere remmen en stabiliteitscontrole systeem inclusief de zogeheten M Dynamic Mode (MDM).

De 1-serie M Coupé is 4,38 meter lang en 1,42 meter hoog. Daarmee is de M-versie de laagste van alle modelversies. De BMW is 1,80 meter breed, een verschil van 55 millimeter ten opzichte van de minde gespierde 135i. BMW’s M-divisie heeft de bolide namelijk een grotere spoorbreedte plus 19-inch wielen gegeven en dat vereiste ook uitgeklopte wielkasten. Aan de voorkant zien we een nieuwe voorbumper met 3 luchtinlaten. BMW gebruikt zogenaamde Air Curtains; een primeur voor productieauto’s. De inlaten zuigen de lucht langs de wielen naar binnen, waardoor bij hoge snelheid een ‘luchtgordijn’ bij de wielen ontstaat. Dat beperkt de (ongewenste) turbulentie bij de wielen.

Uit aërodynamische overwegingen kreeg de 1-serie M Coupé ook andere buitenspiegels (vergelijkbaar met die van de M3) en een spoilerlip achter. De auto onderscheidt zich verder met ultralichte 19-inch ‘M’ velgen die lijken op de exemplaren van de E46 M3 CSL. De beschikbare lakkleuren zijn Alpine White, Sapphire Black en Valencia Orange. Die laatste kleur is exclusief ontwikkeld voor de 1-serie M Coupé. Standaard worden bi-xenon koplampen gemonteerd, waarin cirkelvormige LED dag rij verlichting is opgenomen. Ook de achterlichten maken gebruik van LED techniek.

Binnenin onderscheidt de auto zich door sierpanelen van exclusieve materialen, Alcantara bekleding voor het interieur en kuipvormige sportstoelen met zwart leer plus oranje stikselwerk. Ook de 2 individuele zitplaatsen achterin zijn met dit materiaal bekleed. De snelheidsmeter loopt door tot 300 km/u.

De 1-serie M Coupé laat nog wel even op zich wachten. Het showroomdebuut is niet voor mei gepland. Zijn aartsrivaal arriveert rond die tijd ook bij de dealers: de Audi RS3; eveneens een uitzwaai-editie met 340 pk vermogen. Toch zijn er ook duidelijke verschillen: de Audi heeft 5 portieren, 5 cilinders, vierwielaandrijving en een automatische transmissie. De RS3 kost 68.900 euro, de prijs van de BMW 1-serie M Coupé is nog niet bekend.

Bron: Autointernationaal

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding