Het tegenvallende succes wordt niet veroorzaakt door aanloopproblemen in de fabriek in Brussel, integendeel. Daar zijn sinds de productiestart in mei reeds 45.000 exemplaren vervaardigd. Van dit aantal zijn er tot nu toe slechts 20.000 stuks op kenteken gezet. Ter vergelijking: alleen al in de afgelopen 3 maanden verkocht Mini in Europa 42.000 auto’s.

Het tegenvallende succes van de A1 wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat het model anders dan de Mini geen cultstatus heeft. Dat maakt de pittige prijsstelling moeilijk verteerbaar. Daar komt bij dat de kleine Audi niet echt bijzonder rijdt en anders dan zijn Britse concurrent een duidelijk karakter mist.

Een extra probleem is dat de A1 niet de beoogde doelgroep bereikt. In plaats van relatief jonge autoconsumenten spreekt de compacte Audi vooral 55-plussers aan. Alleen zij lijken zich een nieuwe A1 te kunnen veroorloven. Het Duitse merk heeft daarbij de meevaller dat die ouderen wel flink los gaan met opties. Dit heeft tot gevolg dat de gemiddelde kassa-aanslag hoger is dan Audi had verwacht. Het probleem van de lage verkoopaantallen gaat aangepakt worden door de lancering van de 5-deurs Sportback versie naar voren te trekken. In plaats van begin 2012 zal deze carrosserievariant al komend jaar in de showrooms arriveren.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding