Dat schrijft het Duitse Handelsblatt. China wordt steeds belangrijker voor de Volkswagen-groep. Vorig jaar verkocht VW er bijna twee miljoen voertuigen, twee keer zoveel als in Duitsland. Tegen 2018 wil de groep Toyota onttronen als grootste autofabrikant ter wereld. Een flink deel van de groei die daarvoor nodig is, moet uit China komen.
Momenteel bouwt VW in het Aziatische land al auto’s van de merken Volkswagen, Audi en Skoda. Dat gebeurt met de joint venture-partners FAW in het noorden van China en met SAIC in het zuiden. In totaal stelt de Duitse autogroep al 45 duizend mensen te werk in China.

Nu wil Volkswagen nog een stapje verder gaan en samen met FAW of SAIC een nieuw Chinees automerk lanceren. Een naam is er vooralsnog niet. Het is de bedoeling een kleine auto te bouwen van minder dan achtduizend euro die voor de brede massa betaalbaar is, een beetje naar het voorbeeld van de VW Kever dus. De nieuwe auto mikt niet zozeer op de Chinezen in de grote steden en de kuststreek, maar op het binnenland, de kleinere steden en het platteland. Daar is de ontwikkeling minder ver gevorderd en beschikken de mensen over minder geld. (bron: Handelsblatt/De Tijd)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding