Volgens Sebastiaan van de Pol, pr-manager van Kia Nederland zal met name de zuinige Picanto een groot aandeel moeten leveren in de verdere groei van het merk op de Nederlandse markt. Nederland is de zesde grootste markt voor Kia in Europa. Kia verkocht in 2010 iets meer dan 15.600 auto’s. Van de Pol: "Als we het rampjaar 2009 buiten beschouwing laten, is dat ten opzichte van 2008 zo’n 26 procent meer."Maar de ambities van de Kia-organisatie, die na het Kroymans debacle nu een fabrieksvestiging is van het Zuid-Koreaanse merk, liggen absoluut hoger. Patrick Hoeke, Kiadealer in Hoofddorp, vertelde vorige week al dat de Nederlandse organisatie dit jaar op zo’n 22.000 exemplaren hoopt uit te komen. 
De Picanto wordt in mei en de Rio na de zomer bij de dealers verwacht. Voor de Picanto komen drie krachtbronnen beschikbaar: een 1-liter 3-cilinder benzinemotor, dezelfde motor maar dan met LPI gasinstallatie en een 1,2-liter 4-cilinder. De drie versies worden in ons land BPM- en wegenbelastingvrij en vallen in het tarief van 14 procent bijtelling. De CO2-emissie ligt tussen 95 en 105 g/km.De nieuwe Optima komt waarschijnlijk pas in 2012 naar Nederland. "Dit vanwege het grote succes op de thuismarkt en in Amerika," aldus Van de Pol, "de gehele productie gaat daar naar toe."
De nieuwe Optima stond op de autotentoonstellingen in Los Angeles in november en in Detroit eerder deze maand vooral in de belangstelling vanwege het nieuwe design en de gunstige prijsstelling voor de Amerikaanse markt.