In 2010 vestigde het Britse label bovendien een internationaal verkooprecord met 234.000 orders. Deze mijlpalen worden nu gevierd met de speciale 10 Years editie van de Cooper hatchback.

 

In 2001 werd de eerste Mini van de nieuwe generatie afgeleverd. De herinterpretatie van de klassieker uit 1959 was destijds de eerste compacte premium auto. En ontdekte daarmee min of meer een gat in de markt, want het verkoopsucces duurt nog steeds voort. Het merk noteerde in 2010 een recordafzet met 234.000 auto’s; een stijging van ruim 8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Overigens is momenteel één op de vijf verkochte Mini’s een Countryman; het cross-over model is daardoor tot mei uitverkocht.

 

Ook in Nederland geniet Mini een grote populariteit. In 2010 werden 2.999 exemplaren verkocht; met deze score mag de BMW dochter zich nu het vijfde premiummerk van Nederland noemen. Een deel van dit succes is te danken aan de zakelijke markt. Eind vorig jaar behaalde Mini zelfs de derde plaats in de verkiezing ‘Zakenauto van het Jaar 2011’. Het feit dat alle modellen van het merk in aanmerking komen voor een tot 20 procent verlaagde bijtelling zal daar zeker aan bijgedragen hebben.

 

De 10 Years editie is gebaseerd op de hatchback variant van de Cooper. Het feestmodel is onder andere herkenbaar aan de speciale ‘10 Years’ badge op de B-stijl, witte knipperlichten en verchroomde spiegelkappen. Voor het 10 Years pakket op de Cooper en de Cooper D geldt een meerprijs van 3.950 euro. Dat komt neer op een klantvoordeel van ruim 40 procent. Op de Cooper S en de Cooper SD bedraagt de meerprijs 3.350 euro, wat neerkomt op een voordeel van ruim 45 procent. Het actiemodel is alleen dit jaar exclusief voor Nederland leverbaar en verkrijgbaar in alle lakkleuren, dus ook met (optionele) metallic lak.

Bron: Autointernationaal