Interessant vooral is de Vision ConnectedDrive concept car waarmee het merk een aantal nieuwe ontwikkelingen presenteert op het gebied van connectiviteit tussen bestuurder, voertuig en de omgeving. Ze zijn erop gericht om de auto een geïntegreerd onderdeel te maken van een wereld met intelligente netwerken. Comfort, veiligheid en infotainment worden in de toekomst nauwkeurig en optimaal aangepast aan de behoeften van bestuurder en passagier.

 

Qua comfort kunnen we het volgende scenario bedenken: je stapt in je BMW. Je smartphone maakt automatisch verbinding met het netwerk van de auto en jouw speciale apps worden geactiveerd. Je krijgt toegang via het menu van ConnectedDrive op het programmeerbare instrumentenpaneel. De auto haalt onmiddellijk je kalender op en herinnert je aan een lunchafspraak. Automatisch wordt het adres van het restaurant ingevoerd in het navigatiesysteem en de route berekend met behulp van actuele verkeersinformatie en vooraf ingestelde voorkeuren, zoals een snelle, of n zuinige route. Intussen worden de parkeermogelijkheden ‘bekeken’ en een alternatief om eventueel met openbaar vervoer op de geplande tijd op de bestemming te komen.

 

Onderweg zie je in het head-up display in de voorruit dat je een sms hebt gekregen. Dat bericht is te lezen in het instrumentenpaneel, of kan worden voorgelezen via text-to-speach. Je collega schrijft dat het in het restaurant veel te druk is en suggereert een alternatief. Je activeert BMW Assist Information Service. De telefonist(e) in de ConnectedDrive centrale zoekt een gelijkwaardige optie en maakt, als je dat wat lijkt, een reservering. De Concierge Service stuurt het nieuwe adres naar je navisysteem, je bevestigt de bestemming en de routebegeleiding komt in actie. Vervolgens spreek je via speach-to-text een SMS-bericht in voor je collega met het nieuwe adres.

 

Het alternatieve restaurant zit op de 25e etage van een groot gebouw en heeft een eigen parkeergarage. Als je aankomt, zoekt de auto het dichtstbijzijnde vrije parkeervak en in het display zie je hoe je daar kunt komen. Voordat je de auto verlaat en de smartphone de verbinding verbreekt, zendt de auto een MicroMap naar je mobieltje. Dat ontvangt dan de details van de laatste paar meters door het gebouw naar het restaurant. Als je bent uitgestapt rijdt de auto automatisch op de vrije plaats.

 

Sinds 2006 kunnen BMW-rijders al gebruik maken van Send to Phone om het laatste deel an de reis in de mobiele telefoon op te slaan. Navigatie  met behulp van nieuwe systemen in een omgeving die niet op normale wegenkaarten staat,  wordt nu door de autofabrikant ontwikkeld als onderdeel van het microNavigation-project. (HHR)