De Britse, Japanse en Turkse kandidaten zijn heel andere koek dan de Ford Crown Victoria die nu mede het New Yorkse straatbeeld bepaalt. De dagen van deze grote, oneconomische, maar zeer herkenbare sedan zijn geteld, net als die van twee andere populaire modellen, de Toyota Siena (een grote MPV) en de Ford Maverick Hybrid (een grote SUV).

Bestelauto is misschien niet de correcte aanduiding voor de auto’s, omdat het gaat om speciaal voor taxivervoer in New York ingerichte modellen, die locaal als ‘minivans’ worden aangeduid. New York heeft autofabrikanten gevraagd om speciaal voor deze stad een geheel nieuwe taxi te ontwikkelen. Een dergelijke interactie tussen een stadsbestuur en de auto-industrie is nog niet vaker voorgekomen, aldus de burgemeester.

Karsan is in dit verhaal de grote onbekende, maar hun model V1 volgens de locale polls wel de huizenhoge favoriet. Karsan is een Turkse autofabriek, die in opdracht van derden bestelauto’s en trucks produceert. De afgelopen jaren waren de opdrachtgevers onder anderen Renault Trucks, Hyundai en PSA. Onder eigen naam heeft het afgelopen zomer de J10 gepresenteerd; dit is een sterk vernieuwde versie van de klassieke Peugeot J9, die voorzien van een Iveco-benzinemotor aan de Euro4 norm voldoet. Het project voor de New York taxi heet V1 en is een geheel op zichzelf staand model, met een modern uiterlijk en een formaat dat overeenkomt met dat van de Nissan en Ford. Opvallend is het glazen dak, die een prima uitzicht moet bieden op de wolkenkrabbers.