En voor fans van het Italiaanse merk zal dat zondermeer de ‘koude kant’ zijn, zo bleek uit de talloze reacties op het internet. Waarbij men zich ook maar moet afvragen of Chrysler klanten vrolijk zullen worden van het idee voortaan aangewezen te zijn op het Lancia merk.

Lancia maakt met de duo presentatie een dubbelslag, maar sceptici zullen spreken van een lamme die de blinde helpt. Beide merken verloren vorig jaar namelijk fors marktaandeel en het is de vraag of een tot Lancia Thema omgedoopte Chrysler 300 het tij kan keren. En in het geval van de Grand Voyager heeft Lancia niet eens de moeite genomen om een eigen modelnaam te verzinnen. Wellicht om de kans op commercieel succes te vergroten.

Nog niet vrijgegeven voor productie zijn de modellen (zie fotogalerij) Flavia en Flavia Cabrio. Dit zijn de Italiaanse versies van de nieuwe Chrysler 200, een uitvoerig gelifte Sebring. Oók badge engineering dus, want het grootste verschil zit hem in het radiatorrooster. Lancia toont op de komende autosalon te Genève zowel de sedan als de cabriolet. Officieel zijn het nog prototypes, maar de productie kan binnen 6 maanden al starten.

Heeft de Thema meer potentie? De betreffende modelnaam kennen we nog uit 1984 toen er nog geen wolkje aan de lucht was boven het toekomstperspectief van Lancia. Zowel de afmetingen, het comfort als het weggedrag zijn typisch Amerikaans, maar Lancia hoopt met enkele kleine designaanpassingen en Poltrona Frau leder in het interieur toch de liefhebbers van Italiaanse luxe te kunnen bekoren. Positief is alvast dat het motorengamma rekening houdt met de wensen van de Europese klanten. Behalve een 292 pk sterke 3,6 liter V6 benzineversie met automatische 8-bak (daar kan zelfs Mercedes-Benz niet tegenop) levert Lancia ook 2 dieselmotoren. Het gaat om een door VM Motori gebouwde 3.0 V6 units van naar keuze 190 of 224 pk sterk. Helaas beschikken deze oliegestookte versies niet over de genoemde 8-traps transmissie maar over een automaat met slechts 5 verzetten. Daarmee zet Lancia zichzelf direct op achterstand bij de concurrentie. Belangrijkste doelgroep van de Thema zou daarom wel eens niet zozeer liefhebbers van Italiaanse luxe kunnen zijn, maar fans van de 300C die de logowisseling op de koop toe nemen.

Misschien is het dus de good old Grand Voyager die het beste in staat is om de honneurs in het hogere segment voor Lancia waar te nemen. De MPV is tenslotte al 27 jaar een icoon. Bij Lancia neemt hij de plaats in van de niet eens echt beroerd verkopende Phedra. De Grand Voyager werd afgelopen najaar gelift en kreeg toen een bijgepunt front met een andere grille, LED lichten en in de bumper geïntegreerde mistlampen. Ook de achterklep is nieuw ontworpen. Qua motorisering kunt u kiezen uit de bij de 300C besproken 3.6 V6 benzinekrachtbron (bij de Grand Voyager 283 pk sterk) en de bekende 2,8 liter 4 cilinder dieselunit (163 pk).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding