Dit spectaculaire model, Golf 24 genaamd, is speciaal ontwikkeld voor deze uitputtingsslag. De race, die op 25 en 26 juni plaatsvindt, geldt als een van de zwaarste autosportevenementen ter wereld. Volkswagens deelname is een eerbetoon aan de Golf GTI, dit jaar 35-jarige jubilaris.

De Golf 24 is speciaal ontwikkeld voor langeafstandsraces. Hij heeft een 2,5 liter 5 cilinder turbomotor met 440 pk en een maximaal koppel van 540 Nm, vierwielaandrijving en een sequentiële 6-bak. De Golf 24 is al aan een intensief testprogramma onderworpen in Portugal en Italië. Deze maand wordt hij onder raceomstandigheden getest tijdens 3 races om het Langstrecke kampioenschap op de Nürburgring.

De Golf 24 is een eerbetoon aan de GTI uitvoering die dit jaar 35 kaarsjes uitblaast. De eerste ‘hot hatch’ ter wereld ging in 1976 in productie en was direct een sensatie. Het was de eerste auto in zijn segment met DSG transmissie met dubbele koppeling. De huidige GTI heeft een relatief gunstig verbruik (gemiddeld 1 op 13,7) en veel gebruiksgemak.

Kris Nissen, directeur Volkswagen Motorsport: "Met de Golf 24 zetten we onze succesvolle historie bij de populaire 24-uursrace van de Nürburgring voort. Door de enorme baanlengte (20,8 km) en het unieke karakter van het circuit, vormt de race een bijzondere technische uitdaging. Met de spectaculaire Golf 24 willen we voor een groot publiek wederom een bijzondere prestatie neerzetten. Vooral ook omdat de Golf GTI op dat moment zijn 35-jarige jubileum viert".