Tijdens een bijeenkomst in München vandaag lichtte BMW de keuze voor het merk en de plannen toe. BMW i staat voor duurzame auto’s en mobiliteitsoplossingen.  

De Duitsers hebben al ruim een jaar geleden bekendgemaakt dat voor de op stapel staande duurzaam aangedreven voertuigen een nieuwe divisie in het leven zou worden geroepen. Daarna werd er druk gespeculeerd maar BMW heeft de submerknaam tot op de dag van vandaag geheim weten te houden. Intern waren alleen de direct betrokkenen ervan op de hoogte. Hoewel … geheim? Achteraf gezien heeft men de naam altijd al gecommuniceerd omdat het denkteam, dat werkte aan de nieuwe voertuigen en het nieuwe concept, opereerde onder de naam project i. "BMW i staat voor een nieuwe beweging in premium mobiliteit. Een nieuwe dag in onze geschiedenis, een nieuw tijdperk voor individuele mobiliteit", aldus Ian Robertson van de raad van bestuur.

BMW zal zijn aanbod aan mobiliteitsservices duidelijk uitbreiden in de komende jaren. Om dit tot stand te brengen is er een nieuwe onderneming opgericht in New York, BMW i Ventures, waarmee een investering van honderd miljoen dollar is gemoeid. "BMW i biedt visionaire auto’s en services, inspirerend design en een totaal nieuw concept van premium mobiliteit", aldus Robertson. "Met BMW i bouwen we voort op het succes en de kracht van ons kernmerk BMW." Als eerste bedrijf waarin BMW i Ventures een aandeel neemt is My City Way in New York. Dat verzorgt een mobiele app voor openbaar vervoer, parkeergelegenheden en entertainmentgelegenheden in veertig steden in de VS. Er komen nog veertig steden bij, inclusief München natuurlijk, meldde Robertson.

Eerder kondigde BMW al aan dat de eerste auto (voorheen mcv genoemd) gebouwd zal worden in de fabriek in Leipzig en dat voor de carrosserie gebruik wordt gemaakt van lichtgewicht koolstofvezelcomposiet. Dit wordt de i3. Dat zal de eerste BMW zijn die is bedoeld voor een stedelijke omgeving en die een elektrische aandrijving heeft. De i8 is gebaseerd op de conceptstudie BMW Vision EfficientDynamics, een plug-in hybride. Ook de i8 wordt gebouwd in Leipzig. Er wordt vierhonderd miljoen euro in de fabriek gestoken en er komen achthonderd banen beschikbaar tussen nu en 2013.