Mini Rocketman: concept van kleine Mini

Mini onthult in Genève de Rocketman Concept. Dit studiemodel komt beter in de buurt van de formaten van de klassieke (echte) Mini dan alle andere Mini’s.

Mini kreeg vorig jaar nogal kritiek op de Countryman: deze ruim vier meter lange crossover was zó groot dat de kernwaarden van het merk, namelijk het bouwen van vernuftige compacte autootjes, bij het vuilnis gezet leken te zijn. De Britten reageren nu op deze kritiek met de conceptstudie Rocketman: die zou maar amper groter zijn dan het origineel uit 1959 en daarmee volop parkeergemak en maximale wendbaarheid bieden. Het model beleeft zijn showdebuut op de autosalon van Genève volgende week.

Mini gaat dus terug naar de bron. Niet alleen qua afmetingen, maar ook voor wat betreft de positionering. De huidige hatchback hoort zeker qua prijs thuis in het B-segment, maar de Rocketman kan je zien als een alternatief voor de Toyota iQ en de Fiat 500. Met een lengte van 3,42 meter zit de benjamin tussen deze concurrenten in. De Rocketman is weliswaar 37 centimeter langer dan het origineel (3,05 meter), maar dat is niet erg: ook wij zijn de afgelopen halve eeuw een stuk(je) groter geworden. Ook de breedte (1,70 meter) en hoogte (1,40 meter) vallen wat royaler uit dan bij het model waar het allemaal mee begon. Details als de zichtbare scharnieren van de portieren en de naar beneden opende kofferklep zijn duidelijke verwijzingen naar het origineel. 

De ontwerpers zeggen bij de Rocketman consequent naar een lager gewicht te hebben gestreefd. De basis van de auto wordt dan ook gevormd door een koolstofvezel spaceframe, aangevuld met kunststof carrosseriepanelen. Er wordt (nog) geen exacte aandrijfvorm voor de auto genoemd, maar het is bekend dat BMW voor de gewone Mini aan een geblazen 1,2 liter driecilinder benzinemotor werkt en aan een driecilinder 1.5 turbodieselmotor. Die zou ook de productieversie van de Rocketman kunnen gaan aandrijven. In combinatie met een relatief laag gewicht moet dit zorgen voor een gemiddeld verbruik van maar drie liter per honderd km. Het interieur van de Rocketman heeft een zogeheten 3+1 configuratie, een opstelling met drie volwaardige zitplaatsen en een noodzitting die Toyota bij de iQ introduceerde.

Of en wanneer we de Rocketman op de weg tegen zullen gaan komen blijft voorlopig nog onduidelijk. Maar het verleden heeft geleerd dat conceptstudies van Mini nooit losse flodders zijn. De Speedster en Coupé gaan nog dit jaar in productie en inmiddels is ook voor de Beachcomber Concept (een sportieve driedeurs variant van de Countryman) het licht op groen gezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Mini Rocketman: concept van kleine Mini - Automobielmanagement.nl

Mini Rocketman: concept van kleine Mini

Mini onthult in Genève de Rocketman Concept. Dit studiemodel komt beter in de buurt van de formaten van de klassieke (echte) Mini dan alle andere Mini’s.

Mini kreeg vorig jaar nogal kritiek op de Countryman: deze ruim vier meter lange crossover was zó groot dat de kernwaarden van het merk, namelijk het bouwen van vernuftige compacte autootjes, bij het vuilnis gezet leken te zijn. De Britten reageren nu op deze kritiek met de conceptstudie Rocketman: die zou maar amper groter zijn dan het origineel uit 1959 en daarmee volop parkeergemak en maximale wendbaarheid bieden. Het model beleeft zijn showdebuut op de autosalon van Genève volgende week.

Mini gaat dus terug naar de bron. Niet alleen qua afmetingen, maar ook voor wat betreft de positionering. De huidige hatchback hoort zeker qua prijs thuis in het B-segment, maar de Rocketman kan je zien als een alternatief voor de Toyota iQ en de Fiat 500. Met een lengte van 3,42 meter zit de benjamin tussen deze concurrenten in. De Rocketman is weliswaar 37 centimeter langer dan het origineel (3,05 meter), maar dat is niet erg: ook wij zijn de afgelopen halve eeuw een stuk(je) groter geworden. Ook de breedte (1,70 meter) en hoogte (1,40 meter) vallen wat royaler uit dan bij het model waar het allemaal mee begon. Details als de zichtbare scharnieren van de portieren en de naar beneden opende kofferklep zijn duidelijke verwijzingen naar het origineel. 

De ontwerpers zeggen bij de Rocketman consequent naar een lager gewicht te hebben gestreefd. De basis van de auto wordt dan ook gevormd door een koolstofvezel spaceframe, aangevuld met kunststof carrosseriepanelen. Er wordt (nog) geen exacte aandrijfvorm voor de auto genoemd, maar het is bekend dat BMW voor de gewone Mini aan een geblazen 1,2 liter driecilinder benzinemotor werkt en aan een driecilinder 1.5 turbodieselmotor. Die zou ook de productieversie van de Rocketman kunnen gaan aandrijven. In combinatie met een relatief laag gewicht moet dit zorgen voor een gemiddeld verbruik van maar drie liter per honderd km. Het interieur van de Rocketman heeft een zogeheten 3+1 configuratie, een opstelling met drie volwaardige zitplaatsen en een noodzitting die Toyota bij de iQ introduceerde.

Of en wanneer we de Rocketman op de weg tegen zullen gaan komen blijft voorlopig nog onduidelijk. Maar het verleden heeft geleerd dat conceptstudies van Mini nooit losse flodders zijn. De Speedster en Coupé gaan nog dit jaar in productie en inmiddels is ook voor de Beachcomber Concept (een sportieve driedeurs variant van de Countryman) het licht op groen gezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding