Vooral vanwege de geringe voetgangersveiligheid en de afwezigheid van veiligheidsvoorzieningen scoorde de stoere Roemeen laag, met een waardering van respectievelijk 28 en 29 procent. De prioriteiten van moederconcern Renault ligt bij de modellen van Dacia dus duidelijk ergens anders, want de Fransen scoren zelf namelijk meestal voorbeeldig in de EuroNCAP tests.
Er waren ook modellen die 5 sterren behaalden: dat waren de BMW X1, de Mitsubishi ASX en de Hyundai ix20. De Nissan Juke hoort formeel ook in dit rijtje thuis, maar qua standaard aanwezige veiligheidssystemen vindt EuroNCAP het geen bijzonder sterke aanbieding.
De Infiniti FX is de eerste auto die een ‘EuroNCAP Advanced Award’ in ontvangst mag nemen. De Japanner krijgt de prijs voor het Lane Departure Prevention (LDP) systeem. Dat systeem werkt met camera’s en grijpt in als de bestuurder onbedoeld van rijstrook wisselt. De ‘EuroNCAP Advanced Award’ is in het leven geroepen om voorzieningen te belonen die niet worden meegenomen in het standaard puntenwaarderingsysteem van het botsinstituut.