Opel – De Zafira Tourer Concept  beleeft zijn wereldpremière. Hij is zo goed als klaar, want al in september wordt op de IAA de productieversie voorgesteld. Die laatste zal kleine driehoekige voorzijruitjes krijgen voor een goed zicht. De 4,70 m lange zevenzitter krijgt onder meer een dynamisch onderstel, bochtverlichting en LED daglicht.

De nieuwe Astra GTC, die als concept car debuteerde in Parijs, moet met een vermogen van 210 pk de strijd aan gaan binden met de Golf GTI. Opel belooft dynamischere rijkwaliteiten, mede dank zij een grotere spoorbreedte. De top-Astra is de OPC met 240 pk.

Naast de productieversie van de Ampera plug-in-hybride staan ook de gefacelifte Corsa en Antara op de stand.

Pagani – De Huayra, een supercar met 700 pk werd op 18 februari onthuld bij Pirelli in Milaan en maakt zijn publieksdebuut nu in Zwitserland. Horacio Pagani zei dat de Huayra met de hand is opgebouwd uit 4 duizend onderdelen. Volgens ingewijden gaat de auto een miljoen Britse pond kosten.

Peugeot  –  Bij Peugeot is er eveneens genoeg te zien. Zo is er de wereldpremière van de nieuwe 308, die als berline, CC en SW op de markt komt en waarvan natuurlijk ook een GTi-variant beschikbaar zal zijn. Verder tonen de Fransen met de 3008 Hybrid4 hun eerste dieselhybride. Hij is uitgerust met de 121 kW/163 pk sterke 2.0 HDi diesel die de voorwielen aandrijft en een elektromotor met 27 kW/37 pk die de achterwielen aandrijft. Gemiddeld verbruik is volgens de fabriek ‘vanaf’ 3,8 l/100 km, terwijl de CO2-emissie 99 g/100 km is.

Ook staat de elektrische Ion in Genève en de 308 met Start/stop, een systeem dat eveneens beschikbaar is voor de nieuwe 508, waarmee Peugeot de aanval opent op het D-segment. Bovendien zijn er twee concept cars, de HR1, waarmee Peugeot een stadsauto, coupé en SUV mengt tot één model en de Mu, een nieuwe vorm van mobiliteit voor de steden. Tot slot er is de wereldpremière van de 908, die zal worden ingezet voor de 24 uur van Le Mans op 12-12 juni. Hij heeft een nieuwe 550 pk sterke 3,7-liter V8 HDiF.

Porsche – De hybride Panamera S zal voor het eerst zijn opwachting maken en komt vervolgens later dit jaar in Amerika op de markt. Hij is voorzien van dezelfde aandrijving als de hybride Cayenne en VW Touareg, die is gebaseerd op de 333 pk sterke 3-liter V6 met supercharger die wordt gecombineerd met een elektromotor met 47 pk. De Panamera S hybrid kan in de elektrische mode rijden tot een snelheid van 85 km/h.

Een Europese première is er voor de 918 RSR, de Cayman R en de black edition van de 911 en Boxster S.

Renault  – Bij Renault zal veel aandacht gaan naar de Captur, de tweede concept car die onder leiding van designchef Laurens van den Acker is ontstaan en de voorloper is van een nieuwe crossover. De combinatie van coupé, carbio (vanwege het uitneembare dak) en terreinwagen ziet er een beetje uit als de Nissan Juke en weegt  dank zij een frame van koolstofvezelcomposiet zo’n 1300 kg. De Captur heeft een twin-turbo dieselmotor gebaseerd op de nieuwe 160 pk sterke1.6 dCi. Van de Wind presenteert Renault Godinivariant, die vooral optische sportief is. De Mégane staat er met de Monaco GP edition, een speciale editie die er ook al voor de Laguna was.

Rinspeed  –  Zoals gewoonlijk heeft Frank Rinderknecht voor Genève weer iets bijzonders bedacht. De speedster BamBoo grijpt terug naar de jaren zeventig in St.Tropez, Zuid-Frankrijk. Zijn zalm- en kreeftkleurige carrosserie is niet gespoten, maar beplakt met StickerFix van AkzoNobel. Jammer dat Brigitte Bardot er niet meer uitziet zoals toen, anders had Rinderknecht haar ook nog wel gestrikt voor de presentatie op de show.

Rolls Royce – Rolls heeft bevestigd bezig te zijn met de ontwikkeling van de 102EX, een elektrische versie van de Phantom, waarbij EX Experimental Electric betekent. Het testprogramma met het prototype start in 2011 met een wereldreis door Europa, het Midden Oosten, Azië en Noord-Amerika. De ervaringen zullen cruciaal zijn voor toekomstplannen met betrekking tot alternatieve aandrijving. De Rolls-Royce 102 X is het eerste elektrische concept in het superdeluxe segment.

Saab – De 9-5 SportCombi is een welkome aanvulling op het kleine modellengamma van het merk. De  stationwagenvariant biedt praktische kwaliteiten, die het in Europa nog steeds goed doen en zal zijn Nederlandse debuut maken op de AutoRai in april. Verder wordt een concept car verwacht. Maar daarover is nog niets anders bekend dan dat hij is ontworpen door de nieuwe designchef Jason Castriota.

Seat -had als verrassing de IBX Concept car, maar het nieuws is uitgelekt en belandde bij AutoWeek op de site. De website toonde foto’s, maar had nog geen nieuws. Daarvoor moeten we wachten tot de officiële onthulling op dinsdag.

Smart -De elektrische Forspeed doet een beetje denken aan de Crossblade, die in 2002 in zeer beperkte oplage op de markt kwam. In tegenstelling tot de Crossblade is de Forspeed niet bedoeld voor productie, maar eerder om met styling details al een tipje van de sluier op te lichten van het design van de derde generatie Fortwo, die in 2012 wordt verwacht.

Subaru/Toyota – Niet meer exclusief vierwielaandrijving, dat is het thema nu Subaru komt met de sportcoupé die samen met Toyota wordt ontwikkeld. Beide Japanse fabrikanten komen met een eigen variant op het nieuwe platform. De Subaru heeft nog geen naam, maar de Toyota gaat voorlopig door het leven als FT-86, waarvan een concept stond in Tokio in 2009. Subaru levert de boxermotor. Beide versies worden gebouwd in een Subarufabriek.

Subaru presenteert verder de Trezia, een kleine stationwagen voor Europa, die op het platform staat van de Toyota Verso S. Overigens heeft Toyota een aandeel van 16.5 procent in Subaru.

Suzuki – De Swift S-Concept is een studiemodel voor een sportieve topsversie van het nieuwe model dat vorig jaar werd geïntroduceerd. Suzuki belooft gedetailleerde informatie op de show.

Toyota –  Toyota introduceert een concept voor de hybride Yaris. Daarmee moet Toyota de Honda Jazz de primeur gunnen in het B-segment. Het concept laat het ontwerp zien van de nieuwe Yaris, die circa 4 cm langer worden dan het huidige model. De breedte blijft gelijk, maar het nieuwe model wordt bijna één cm lager en zal schuur ongeveer 30 kg lichter zijn. De grote Prius zevenzitter, die in Detroit werd onthuld, is ook present. In Europa heet hij Prius Plus..

Volvo – Met de plug-in hybride V60 laten de Zweden een productierijpe auto zien met een CO2-emissie van minder dan 50 g/km. De diesel-elektrische hybride kan 50 km volledig elektrisch rijden, Volvo en Vattenhall hebben voor de ontwikkeling van de hybridetechnoligie in 2007 al een samenwerkingsverband gesloten: V2 Plug-in-Hyrbid Partnership. Voor optimale prestaties zorgen de diesel en elektromotor met een gecombineerd vermogen van 215 + 70 pk. De V70 H accelereert in 6,9 seconden van 0-100 km/u

Volkswagen –  We mogen een handvol concepts op de stand van VW verwachten. Daarmee willen de Duitsers laten zien dat er tal van nieuwe modellen in aantocht zijn en dat het menens is om te proberen in 2015 Toyota als grootste autofabrikant ter wereld te hebben ingehaald. Daartoe is al het gigantische budget van ruim 51 miljard euro voor R&D en het opvoeren van de productiecapaciteit goedgekeurd.
Eén van de concept cars is de elektrische UP, die niet voor 2013 verwacht wordt. Verder staat er de Golf Cabrio en de nieuwe Beetle, die wordt gebouwd op het platform van de huidige Golf. Ook op de show de gefacelifte Toguan en de XL1 tweezitter met diesel-hybride aandrijving.

Zagato – Nog niets is bevestigd over het nieuws van Zagato,maar er zou wel eens een deTZ3 Stradale (straatversie) kunnen staan op de stand van de Italiaanse

TZ staat overigens voor Turbolare Zagato. De TZ en de TZ2 werden gepresenteerd als eerbetoon aan Alfa Romeo.Vorig jaar stond de TZ3 op het klassieke gala Villa d’Este.

Koenigsegg – Met Zagato sluiten we dit overzicht niet af. Dat gebeurt met een absolute supercar, de Koenigsegg Agera R, die met een 5-liter V8 niet minder dan 1115 pk (mits in de E85-mode) onder de kap heeft. Op normale brandstof levert de motor 940 pk. Sprint in 3 tellen naar 100 km/h en haalt 387 km/h.