Op de Zwitserse tentoonstelling zal een productierijpe cross-over worden getoond, die vanaf eind dit jaar bestelbaar is. De Tomaso moest in 2004 uitstel van betaling aanvragen, maar werd in 2009 weer tot leven gewekt toen een voormalige directeur van Fiat, Gian Mario Rossignolo, de merkrechten kocht. Voor de herintroductie van het label heeft hij niet gekozen voor een sportwagen maar voor een cross-over. Dat is niet per definitie een verkeerde beslissing want sportwagenfabriekjes zijn er al genoeg. Velen lijden een zieltogend bestaan, zoals Spyker. 

De marktintroductie verloopt wat rommelig want na aanvankelijk de auto aangekondigd te hebben als ‘SLC’, spreekt De Tomaso nu van de ‘SLS’. Hier wordt direct aan toegevoegd dat deze modelnaam niet voor de voor verkoop bestemde exemplaren gebruikt zal worden. Daarmee voorkomt hij een telefoontje van de juridische afdeling van Mercedes-Benz. Al men al een wat vreemde gang van zaken, die nog eens onderstreept dat Italianen prachtige auto’s kunnen ontwerpen, maar slecht zijn in het verzinnen van namen. Aanduidingen als Punto, Bravo, Quattrroporte en California getuigen immers ook van weinig creativiteit. Maar dat terzijde.

De SLS beschikt over vierwielaandrijving en heeft de BMW 5-serie GT als belangrijkste concurrent. In eerste instantie wordt de cross-over alleen leverbaar in benzinevorm, te weten een 300 pk sterke V6 en een V8 met 550 pk vermogen. In een later stadium volgt een 250 pk sterke 6 cilinder dieselvariant, zo laat De Tomaso weten. De door Pininfarina ontworpen SLS beschikt over een aluminium chassis dat ook als basis zal dienen voor nog 2 andere modellen van het merk, te weten een sedan en een coupé.

Het interieur van de SLS is een mix van moderne en klassieke stijlen. De middenconsole bijvoorbeeld is strak vormgegeven, terwijl de stoelen met het ruitjesmotief juist klassiek aandoen. Het stuur daarentegen heeft wel wat weg van een Amerikaan, maar ondanks deze cultuurmengeling is het ongetwijfeld uitstekend vertoeven binnen in de nieuwe De Tomaso. Leder overheerst en het zachte materiaal bovenop het dashboard en op de A-stijl lijkt Alcantara te zijn. Aan luxe is er, kijkend naar de vele knoppen, geen gebrek maar daarover krijgen we pas meer te horen bij de officiële onthulling op de autosalon van Genève.

De totale investeringssom in het project bedraagt 116 miljoen euro. Doelstelling is om op jaarbasis 3.000 exemplaren van de SLS te bouwen en een even groot aantal van de sedan. Voor de Coupé wordt gerekend op 2.000 eenheden. De productie zal plaatsvinden in een voormalige fabriek van Pininfarina nabij Turijn.