Het feestmodel draagt de aanduiding Independence Edition. Hiermee wil Saab stilstaan bij het feit dat zij een jaar geleden werd overgenomen door het Nederlandse Spyker en dat het merk daarmee van de ondergang werd gered. Tot dan toe was Saab eigendom van General Motors en op sterven na dood – het Amerikaanse autoconcern was trouwens zelf ook technisch failliet en Koenigsegg durfde op het laatste moment toch geen reddingsboei toe te werpen.

Om hun herwonnen vrijheid te vieren breng Saab nu een heel speciale versie van zijn 9-3 Cabriolet uit, de Independence Edition. Er komen maar 366 exemplaren. De in Amber Orange gespoten cabrio is gebaseerd op de topversie van de 9-3, de Griffin Aero. Er zijn extra grote velgen gemonteerd, de bekleding heeft oranje stiksels en er is een fraaie koolstofvezellook voor de handrem, versnellingspook plus het instrumentenpaneel. Onder de achterruiten is het serienummer gegraveerd. Op motorengebied is er keuze uit een 2,0 liter turbo benzinemotor (220 pk), een 1,9 liter twinturbodiesel (180 pk) en een Biopower versie die ook op de brandstofsoort E85 kan lopen. De prijs is nog niet bekend.