Dit betekent dat dit imagoverbeterende model deel uit zal maken van het gamma waarmee het Italiaanse merk zijn rentree wil maken naar de Amerikaanse markt. De productie van de 4C moet eind 2012 starten. Doelstelling is om in 5 jaar tijd 15.000 tot 20.000 eenheden van de coupé te gaan vervaardigen. Daar bovenop komen 5.000 tot 10.000 stuks van een roadsterversie, maar die zullen onder het Abarth label verkocht gaan worden. De 4C zal in Nederland circa 67.500 euro gaan kosten.
Alfisten zien in de 4C de langverwachte opvolger van de Spider/Duetto; een open sportwagen die in 1994 uit productie werd genomen. In 2007/2008 serveerde Alfa Romeo weliswaar de 8C Competizione, maar dat model was met een prijs van afgerond 300.000 euro veel te duur voor de merkfans. Bovendien bleef de productieoplage van de 8C beperkt tot 1.000 exemplaren.
De 4C is ontworpen in de designstudio van de Fiat Groep in Turijn. In het vierde kwartaal van 2012 moet het model in de showrooms arriveren. Tegen die tijd zal de slecht verkopende 159 zijn vervangen door de Giulia en zal het gamma van Alfa Romeo zijn uitgebreid met een SUV. Dit laatste model zal worden afgeleid van de volgende generatie Jeep Compass/Patriot.
Moeder Fiat heeft als doelstelling om de verkopen van Alfa Romeo in 2014 verhoogd te hebben naar 500.000 eenheden. Dat betekent een verviervoudiging van het vorig jaar gerealiseerde afzetaantal, toen 112.000 exemplaren een koper vonden. Analisten waren teleurgesteld over deze prestatie omdat het volume ondanks de komst van de Giulietta slechts 10,2 procent boven het niveau van 2009 lag.
Dankzij een innovatieve constructiewijze, waarbij intensief gebruik is gemaakt van koolstofvezel en aluminium, weegt de 4C minder dan 850 kilo. In combinatie met de 200 pk sterke 1.750 cc turbomotor betekent dit een indrukwekkend gunstiger pk:kg verhouding van 1:4. Ter vergelijking: bij de Porsche Cayman S is deze verhouding 1:3,98. Dit model beschikt weliswaar over 320 pk, maar is tegelijkertijd 1.275 kilo zwaar.